عنوان : ( بداهت علم به وجود خداوند متعال در حکمت متعالیه )
نویسندگان: حجت اسعدی , سیدمرتضی حسینی , عباس جوارشکیان ,
چکیده
طبق مبانی حکمی صدرالمتألهین، وجودِ متفرّد و متشخّص در شخص واحد، بذاته واجب الوجود است؛ از این رو، در فرایند ادراک آدمی بهعنوان تجلّی وجود واحد، نخستین مقوله معرفتی؛ «خدا وجود دارد» است که بهعنوان گزاره پایه معرفت برای انسان حاصل میباشد؛ بهگونهای که سایر بدیهیات و گزارههای ذاتی هم متوقف بر پذیرش آن است. سرّ مطلب این است که فقر وجودی و تعلق ذاتی انسان به مبدأ کل؛ واجب تعالی، در همه شئون آدمی ازجمله ساحت معرفتی او سریان دارد. این دیدگاه ثمرۀ تحلیل معرفتشناسانه پذیرش هویت ربطی آدمی به حق تعالی در حکمت متعالیه است که با گذر از وحدت تشکیکی به وحدت شخصی وجود اثبات میشود و ثمرۀ آن اثبات توقف علم موجود عین الربط، بهطور مطلق، بر علم به مربوط إلیه خود است. این پژوهش کیفی با روش تحلیلی-توصیفی با استفاده از منابع کتابخانهای انجام گرفته است و در آن هفت دلیل مبتنیبر هویت ربطی ماسوی به واجبتعالی، شدّت وجودی و کمالی حقتعالی، علم بسیط به وجود واجب، علم مرکب به وجود حق، جهت ضرورت وجود واجب، تلازم تقدم ایجادی و معرفتی حق بر ماسوا و اقدمیت علم به حق بهدلیل سببیت حق نسبت به هر علمی در اثبات فرضیه تحقیق اقامه میشود که بعد از بررسی و تحلیل آرای صدرالمتألهین استنباط شده و به همراه شواهدی از بیانات ایشان بهعنوان مؤید ارایه میشود. همچنین شواهد نقلی برای اثبات ضرورت و اولیّت علمِ به وجود خداوند و لوازم آن ازجمله توقف ادراک هر چیزی بر ادراک خداوند متعال بررسی می شود.
کلمات کلیدی
, بداهت, علم بسیط, وحدت شخصی وجود, عین الربط, حکمت متعالیه@article{paperid:1103241,
author = {اسعدی, حجت and حسینی, سیدمرتضی and جوارشکیان, عباس},
title = {بداهت علم به وجود خداوند متعال در حکمت متعالیه},
journal = {کاوش های فلسفه و دین},
year = {2025},
volume = {4},
number = {1},
month = {August},
issn = {3041-9441},
pages = {43--62},
numpages = {19},
keywords = {بداهت، علم بسیط، وحدت شخصی وجود، عین الربط، حکمت متعالیه},
}
%0 Journal Article
%T بداهت علم به وجود خداوند متعال در حکمت متعالیه
%A اسعدی, حجت
%A حسینی, سیدمرتضی
%A جوارشکیان, عباس
%J کاوش های فلسفه و دین
%@ 3041-9441
%D 2025