عنوان : ( مطالعه جامعهشناختی کیفیت مطالبهگری اجتماعی در بین شهروندان سنندج )
نویسندگان: فردین محمدی , محسن نوغانی دخت بهمنی ,
چکیده
هدف: مقاله حاضر سعی در تبیین این مسأله را دارد که مطالبات اجتماعی شهروندان سنندجی در راستای حل مشکلات در حوزه خدمات شهری به چه صورت بوده است و چه مؤلفهها و شرایطی در شکلگیری مطالبه اجتماعی شهروندان یا عدم آن نقش داشته است.. در تحقیق حاضر چگونگی مطالبات اجتماعی در حوزه خدمات شهری در سنندج با بهرهگیری منظومهای از سازههای مفهومی/ نظریِ مرتبط از جمله مفاهیم کنش، بوروکراسی، عادتواره، میل به پیشرفت، سود-زیان، مطالبه اجتماعی، دلزدگی و حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفت روش: جهت نیل به هدف تحقیق از روش تحلیل مضمون (به مثابه روش) بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان شامل آن دسته از شهروندان سنندجی است که در سال 1403 در شهر سنندج زندگی میکردند و بیش از ده سال سابقه سکونت داشتند. جهت انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. انتخاب نمونهها نیز با رعایت تنوع در پایگاه اجتماعی و اقتصادی، طیفهای سنی، رشته تحصیلی و تمایل بیشتر به همکاری در پژوهش، انجام گردید. برای گردآوری دادهها از تکنیک مصاحبه کیفی عمیق به شیوه نیمه ساختیافته استفاده گردید و با 38 نفر مصاحبه به عمل آمد. سپس مصاحبهها با استفاده از نرمافزاز maxqda و تکنیکهای کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفتند. در راستای تحلیل دادهها از مدل استربرگ و دپوی و گیتلین بهره گرفته شد. براساس این مدل، دادهها در شش مرحله مدیریت دادهها، ساخت و تدوین مضمونها ، گروهبندی مضمونها در سطوح بالاتر انتزاع، ترسیم دادهها، کشف معانی و تمهای زیرین یا توسعه تحلیل و اشباع تماتیک تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای تحقیق دربرگیرنده 35 مفهوم بود که در 11 مضمون طبقهبندی شدند. مضمونهای به دست آمده نیز در سه مضمون اصلی دستهبندی شدند؛ این مضامین حکایت از آن دارند که از یک سو، عدم آموزش مطالبه اجتماعی در نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش، فرایندهای بوروکراتیک طولانی و ناکارآمد و همنوایی اجتماعی منفی مانع شکلگیری زمینههای مطالبه اجتماعی در حوزه خدمات شهری شدهاند (انسداد ساختاری) و از سوی دیگر، احساس نیاز و تمایلی در زمینه حل مشکلات حوزه خدمات شهری یا ارتقای آن شکل نگرفته است و در نظام فکری مردم باور به تغییر به واسطه مطالبه اجتماعی جایگاهی ندارد (فقدان عادتواره مطالبه اجتماعی). چنین شرایطی موجب شده است که شهروندان سنندجی در حوزه خدمات شهری مطالبه اجتماعی نداشتهاند. نتیجه گیری: این نتیجه بیانگر آن است که در شکلگیری عدم مطالبه اجتماعی در حوزه خدمات شهری عوامل ساختاری و عاملیتی نقش دارند. بنابراین مطالبه اجتماعی نه صرفاً امری عاملیتی است و نه صرفاً امری ساختاری، بلکه دربرگیرنده هر دو بُعد کنش میباشد. دیگر نتیجه تحقیق حکایت از آن دارد که در جامعه سنندج انسداد ساختاری و بوروکراسی بیمار منجر به شکلگیری دلزدگی در سازمانهای بوروکراتیک شده است که میتوان آن را دلزدگی بوروکراتیک نامید.
کلمات کلیدی
, مطالبهگری اجتماعی , خدمات شهری@article{paperid:1104165,
author = {فردین محمدی and نوغانی دخت بهمنی, محسن},
title = {مطالعه جامعهشناختی کیفیت مطالبهگری اجتماعی در بین شهروندان سنندج},
journal = {زیست سیاست و توسعه },
year = {2025},
volume = {1},
number = {2},
month = {September},
issn = {3092-6866},
pages = {43--62},
numpages = {19},
keywords = {مطالبهگری اجتماعی ،خدمات شهری},
}
%0 Journal Article
%T مطالعه جامعهشناختی کیفیت مطالبهگری اجتماعی در بین شهروندان سنندج
%A فردین محمدی
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%J زیست سیاست و توسعه
%@ 3092-6866
%D 2025