عنوان : ( ارزیابی شبکه بازاررسانی شیر در استان خراسان )
نویسندگان: محمد قربانی , هدی زارع میرک آباد ,چکیده
در این مقاله ارزیابی اقتصادی از شبکه بازاریابی شیر در استان خراسان در سال 1381 ارائه شده است. نتایج نشان داد که حاشیه بازاریابی کل، عمده فروشی و خرده فروشی شیر پاستوریزه به ترتیب 650، 550 و 100 ریال می باشد. همچنین تولید کننده، عمده فروش و خرده فروش به ترتیب 47/75،75/20 و 78/3 درصد از قیمت مصرف کننده نهایی را دریافت می کنند. ضریب هزینه بازاریابی در سطح عمده فروش و خرده فروش برابر با 56/21 و 52/24 درصد می باشد. حاشیه بازاریابی و ضریب هزینه بازاریابی برای شیر محلی به ترتیب برابر با 500 ریال و 20 درصد می باشد. سود خالص بازاریابی تولید کننده و هزینه های بازاریابی برای هر لیتر شیر خام برابر با 3/612 و 190 ریال، سود خالص بازاریابی عمده فروش (کارخانه) و کل هزینه های بازاریابی برای هر لیتر شیر پاستوریزه برابر با 450 و 100 ریال ، سود خالص بازاریابی خرده فروش و کل هزینه های بازاریابی برابر با 50 و 50 ریال برآورد شده است. متوسط قیمت دریافتی تولید کننده ، عمده فروش و خرده فروش برای هر لیتر شیر به ترتیب برابر با 2000، 2550 و 2650 ریال می باشد. سهم هزینه عمده فروش، و تولید کننده از قیمت خرده فروش به ترتیب 92/3 و 2/3 درصد و سهم سود آنها از قیمت خرده فروش به ترتیب 64/17 و 8/16 درصد می باشد. در پایان با توجه به یافته های مطالعه راهکارهایی برای کاهش هزینه های بازاریابی ، افزایش بهره وری و کارایی و نیز اصلاح شبکه بازاریابی شیر ارائه شده است.
کلمات کلیدی
, شیر, حاشیه بازاریابی, منافع, کانال@inproceedings{paperid:1006010,
author = {قربانی, محمد and زارع میرک آباد, هدی},
title = {ارزیابی شبکه بازاررسانی شیر در استان خراسان},
booktitle = {جشنواره شیر شمال کشور},
year = {2005},
location = {ايران},
keywords = {شیر، حاشیه بازاریابی، منافع، کانال},
}
%0 Conference Proceedings
%T ارزیابی شبکه بازاررسانی شیر در استان خراسان
%A قربانی, محمد
%A زارع میرک آباد, هدی
%J جشنواره شیر شمال کشور
%D 2005