مطالعات تربیتی و روانشناسی, دوره (6), شماره (2), سال (2005-10) , صفحات (93-124)

عنوان : ( نگرش رؤسای دانشگاه‌ها به برنامه‌ریزی دانشگاهی در ایران )

نویسندگان: مجتبی بذرافشان مقدم , نسرین نورشاهی , هادی پورشافعی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

این پژوهش، با هدف بررسی نگرش رؤسای دانشگاهها نسبت به برنامه‌ریزی دانشگاهی، درک و برداشت آنان از مفاهیم اساسی آن ، با تأکید بر دو پارادایم فکری تحلیلی و سیستمی، انجام شده است.کلیه روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی تابع وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در سال تحصیلی 83-82 بعنوان جامعه آماری در این پژوهش مورد نظر قرار گرفته‌اند. نتایج بدست آمده از تحلیل کلی نگرش پاسخ دهندگان در خصوص مفاهیم پنجگانه:زمان، قابلیت پیش بینی، ارزشیابی، بررسی وضع موجود و هدف نشان می‌دهد که پاسخ دهندگان نسبت به مفاهیم زمان، ارزشیابی و هدف، بیشتر نگرشی تحلیلی داشته اند. اینکه زمان امری قابل برگشت است، آینده می‌تواند ادامه و تکرار گذشته باشد، هدف‌ها مفاهیمی ثابت و لایتغیر می‌باشند و ارزشیابی، اهرمی جهت کنترل و گزارش دهی به مقامات بالاتر می‌باشد. اما در خصوص مفهوم آینده نگری یا امکان پیش بینی وقایع، نگرش پاسخ دهندگان بیشتر از نوع سیستمی(غیر تحلیلی)به نظر می‌رسد. در مجموع نگرش تحلیلی- خطی، نگرشی غالب در میان پاسخ دهندگان، نسبت به مفاهیم اصلی برنامـــــه‌ریزی می‌باشد . کلید‌واژه‌ها: برنامه‌ریزی دانشگاهی، پارادایم تحلیلی- خطی، پارادایم سیستمی

کلمات کلیدی

, برنامه‌ریزی دانشگاهی, پارادایم تحلیلی- خطی, پارادایم سیستمی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1008843,
author = {بذرافشان مقدم, مجتبی and نسرین نورشاهی and هادی پورشافعی},
title = {نگرش رؤسای دانشگاه‌ها به برنامه‌ریزی دانشگاهی در ایران},
journal = {مطالعات تربیتی و روانشناسی},
year = {2005},
volume = {6},
number = {2},
month = {October},
issn = {1608-2842},
pages = {93--124},
numpages = {31},
keywords = {برنامه‌ریزی دانشگاهی، پارادایم تحلیلی- خطی، پارادایم سیستمی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نگرش رؤسای دانشگاه‌ها به برنامه‌ریزی دانشگاهی در ایران
%A بذرافشان مقدم, مجتبی
%A نسرین نورشاهی
%A هادی پورشافعی
%J مطالعات تربیتی و روانشناسی
%@ 1608-2842
%D 2005

[Download]