پنجمین کنگره سراسری ویروس شناسی و اولین کنگره واکسن ایران , 2009-05-02

عنوان : ( بررسی میزان آنتی بادی وآنتی ژن اسهال ویروسی گاوان (BVDV ) در سرم گاوهای سقطی تعدادی از گاوداریهای صنعتی شیری مشهد )

نویسندگان: غلامرضا هاشمی تبار , علیرضا حق پرست , زهرا ناصری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اسهال ویروسی گاوان یک بیماری جهانی است که سبب اختلال در تولید مثل شده و بر رشد و نمو جنین اثرات مخرب دارد. اندازه گیری پاسخهای آنتی بادی در حیواناتیکه بطور طبیعی با ویروس مواجه می شوند ویا درحیوانات واکسینه هنوز یک روش استاندارد برای تشخیص است. برای اسهال ویرسی گاوان الایزا یک آزمایش تشخیصی ارزشمند برای اندازه گیری سطح آنتی بادیهای اختصاصی ویروس اسهال ویروسی ونیز سطح آنتی ژنهای ویروسی در نمونه های خون میباشد . در مطالعه حاضر 120 نمونه خون از گاوهای باسابقه سقطی از گله های مختلف گاوهای شیری صنعتی در اطراف مشهد در مراحل مختلف آبستنی جمع آوری شد. نمونه ها در 2000 دور در ثانیه بمدت 5 دقیقه سانتریفوژ شده وسرم آنها جدا گردید و در برودت 20- درجه سانتیگراد تا زمان استفاده نگهداری شد. حضور آنتی بادی بر علیه ویروس اسهال ویروسی گاوان در 120 نمونه خون اخذ شده به روش الایزای غیر مستقیم بررسی گردید. از 120 نمونه خون اخد شده ، 89 نمونه ( 16/74%) مثبت بودند. از نمونه های مثبت، 12 نمونه(13.48%) متعلق به سه ماهه اول، 54 نمونه (68/60% ) متعلق به سه ماهه دوم و 23 نمونه (84/25%) مربوطه به سه ماهه سوم آبستنی بودند. از 89 نمونه مثبت در آزمایش الایزا، 12 نمونه (48/13%) مربوط به گاوهای با سابقه مرده زایی و 8 نمونه (99/8%) با سابقه جنین مومیایی شده بودند. در این آزمایش نیز حضور آنتی ژن اسهال ویروسی گاوان در سرمها نیز بوسیله الایزای ساندویچی مورد ارزیابی قرار گرفت واز 120 نمونه خون اخذ شده، 2 نمونه (4/2%) مثبت بودند که این نمونه ها به سه ماهه دوم آبستنی تعلق داشتند. نتایج حاصله نشاندهنده آن است که بیماری اسهال ویروسی گاوان یک مشکل عمده در شمال شرق ایران است وبنابراین توصیه میگردد که روشهای پیشگیری جهت کنترل بیماری مد نظر قرار گیرند.

کلمات کلیدی

, کلمات کلیدی: اسهال ویروسی گاوان, الایزا, آنتی بادی, آنتی ژن, سقط جنین.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1011057,
author = {هاشمی تبار, غلامرضا and حق پرست, علیرضا and ناصری, زهرا},
title = {بررسی میزان آنتی بادی وآنتی ژن اسهال ویروسی گاوان (BVDV ) در سرم گاوهای سقطی تعدادی از گاوداریهای صنعتی شیری مشهد},
booktitle = {پنجمین کنگره سراسری ویروس شناسی و اولین کنگره واکسن ایران},
year = {2009},
location = {کرج, ايران},
keywords = {کلمات کلیدی: اسهال ویروسی گاوان، الایزا، آنتی بادی، آنتی ژن، سقط جنین.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی میزان آنتی بادی وآنتی ژن اسهال ویروسی گاوان (BVDV ) در سرم گاوهای سقطی تعدادی از گاوداریهای صنعتی شیری مشهد
%A هاشمی تبار, غلامرضا
%A حق پرست, علیرضا
%A ناصری, زهرا
%J پنجمین کنگره سراسری ویروس شناسی و اولین کنگره واکسن ایران
%D 2009

[Download]