عنوان : ( بررسی آزمایشگاهی اثر بازخورانی اگزوز بر کارآیی موتورهای دیزل سبک )
نویسندگان: محسن قاضی خانی , امیر جوهرچی , محمدابراهیم فیض ,چکیده
بازده حرارتی بالای موتورهای دیزل از دیرباز مورد توجه خودروسازان بوده است. به همین دلیل امروزه برای کاهش آلاینده اکسیدهای نیتروژن که یکی از مهمترین آلاینده های موتور دیزل می باشد و بدلیل دمای بالای احتراق دیزل تولید می شود، از روش بازخورانی گازهای اگزوز بطور گسترده استفاده می شود. علاوه براین ثابت شده است که استفاده از ابزار قانون دوم ترمودینامیک در بررسی فرآیندهای ترمودینامیکی، دید بهتر و دقیق تری نسبت به شناسایی و بررسی عوامل بازگشت ناپذیری و تلفات انرژی به ما می دهد. در این پژوهش یک موتور دیزل سبک تزریق مستقیم و تنفس طبیعی به همراه یک مدار بازخورانی اگزوز به داخل مجرای تنفس، از لحاظ قانون دوم ترمودینامیک بوسیله یک کار آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر اعمال EGR بر کارآیی موتور و بررسی علل آن می باشد. پس از آماده سازی بستر آزمون، با انجام 27 مرحله آزمایش، به این نتیجه میرسیم که با افزایش درصد جرمی گازهای بازخورانی شده، در حالت کلی کارآیی موتور رفتار کاهشی از خود نشان میدهد و منشا این کاهش، افزایش بازگشت ناپذیری داخل سیلندر به دلیل تاثیر منفی EGR بر احتراق می باشد.
کلمات کلیدی
موتوردیزل قانون دوم ترمودینامیک بازگشت دود به موتور@inproceedings{paperid:1013395,
author = {قاضی خانی, محسن and جوهرچی, امیر and فیض, محمدابراهیم},
title = {بررسی آزمایشگاهی اثر بازخورانی اگزوز بر کارآیی موتورهای دیزل سبک},
booktitle = {ششمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز},
year = {2009},
location = {تهران, ايران},
keywords = {موتوردیزل قانون دوم ترمودینامیک بازگشت دود به موتور},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی آزمایشگاهی اثر بازخورانی اگزوز بر کارآیی موتورهای دیزل سبک
%A قاضی خانی, محسن
%A جوهرچی, امیر
%A فیض, محمدابراهیم
%J ششمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز
%D 2009