عنوان : ( تحلیلی بر برنامه درسی P4C و ویژگیهای مواد خواندنی مناسب در اجرای آن )
نویسندگان: طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی , احمد اکبری ,چکیده
با نظر به اینکه تفکر خلاق تا حدود زیادی زاییده و محصول آموزش و پرورش خلاق و پویا است، با شروع قرن بیست و یکم، اندیشمندان و مربیان تعلیم و تربیت سعی بر آن نموده اند تا با معرفى اصول، روشها و برنامه هایی همچون«حلقهى کندوکاو»، «تقویت قوهى قضاوت و داورى»، « برنامه درسی فلسفه برای کودکان یا p4c » و... نگاه نوینی به تعلیم و تربیت داشته باشد. در این خصوص برنامه درسی p4c که برنامه ای آموزشی برای کودکان و نوجوانان است، در تلاش است تا از طریق کتابهای داستانی قوه داوری و کنترل خویشتن در دانش آموزان را پرورش داده و بسیاری از کیفیات و خلقیات فلسفیدن وتفکر خلاق را در کودکان و نوجوانان ایجاد نماید. برا این اساس، مقاله حاضر بررسی معیارها و ملاکهایی برای تهیه مواد خواندنی و داستانی مناسب برای اجرای برنامه درسی p4cرا، کانون توجه خویش قرار داه است. برخی از این معیارها عبارتند از این که: کتابها و مواد خواندنی به شکل داستانی تهیه شوند، حاوی مضامین و نکات فلسفی در قلمرو های سه گانه متافیزیک، معرفت شناسی و بویژه ارزش شناسی باشد، و بلاخره در تهیه این مواد مقطع سنی کودکان و قابلیتها، نیازها و محدودیتهای روانشناختی کودکان مورد توجه قرار گیرد. مولفین بر این باورند که این کتابها را می توان به گونهاى تدوین نمود که در آن، کیفیات فلسفى، بدون نمود ظاهری، در کل داستان مطرح گردد. در این صورت کودکان قادرند از طریق مطالعه گروهی داستان و بحث و گفتگو در باره آن، نکات مورد نظر را کشف نمایند، که این خود می تواند زمینه ساز نهادینه شدن این کیفیات در شخصیت کودکان و نوجوانان باشد.
کلمات کلیدی
, برنامه درسی فلسفه برای کودکان, p4c , کتابهای داستانی, مواد خواندنی, کیفیات فلسفی@inproceedings{paperid:1013477,
author = {جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره and اکبری, احمد},
title = {تحلیلی بر برنامه درسی P4C و ویژگیهای مواد خواندنی مناسب در اجرای آن},
booktitle = {کتابخانه های آموزشگاهی، پویا سازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی-یادگیری},
year = {2009},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {برنامه درسی فلسفه برای کودکان، p4c ، کتابهای داستانی، مواد خواندنی، کیفیات فلسفی},
}
%0 Conference Proceedings
%T تحلیلی بر برنامه درسی P4C و ویژگیهای مواد خواندنی مناسب در اجرای آن
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%A اکبری, احمد
%J کتابخانه های آموزشگاهی، پویا سازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی-یادگیری
%D 2009