عنوان : ( واکاوی بازخورد اظهار نظرهای معلمان ترجمه بر ترجمه دانشجویان )
نویسندگان: الناز پاکار , محمدرضا هاشمی ,چکیده
نقش بازخورد بر تغییر رفتار و یادگیری یکی از مهمترین اصول در نظریه آشوب و نظریه سایبرنتیک است. بازخورد حاصل از محیط میتواند به صورت مثبت یا منفی باعث کاهش/ افزایش یادگیری شود. بر مبنای نظریه اسناد نیز افراد شکستهای خود در یادگیری را به چهار مقولة «توانایی»، «تلاش»، «دشواری موضوع» و «شانس» نسبت میدهند. معلم به عنوان یکی از ارکان محوری در یادگیری نقش بسزایی در رشد توانمندی و یادگیری افراد ایفا میکند و لذا بازخورد اظهار نظرهای آموزشی او به عنوان یکی از عوامل دخیل در رفتار فراگیران، میتواند مورد واکاوی قرار گیرد. در این مقاله نویسندگان در گزارشی از یک پژوهش میانرشتهای و مبتنی بر سه نظریه آشوب، سیبرنتیک و اسناد، نتیجة واکاوی رابطة میان اظهار نظرها و بازخوردهای آموزشی معلمان ترجمه بر ترجمة دانشجویان را ارائه میدهند و نتایج حاصل از آن را در قالب پیشنهادهایی برای ارتقای آموزش ترجمه مطرح میکنند.
کلمات کلیدی
, بازخورد, نظریه آشوب, نظریه اسناد, نظریه سایبرنتیک@inproceedings{paperid:1014352,
author = {پاکار, الناز and هاشمی, محمدرضا},
title = {واکاوی بازخورد اظهار نظرهای معلمان ترجمه بر ترجمه دانشجویان},
booktitle = {اولین همایش ملی آموزش زبان فارسی و زبان شناسی},
year = {2010},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {بازخورد، نظریه آشوب، نظریه اسناد، نظریه سایبرنتیک},
}
%0 Conference Proceedings
%T واکاوی بازخورد اظهار نظرهای معلمان ترجمه بر ترجمه دانشجویان
%A پاکار, الناز
%A هاشمی, محمدرضا
%J اولین همایش ملی آموزش زبان فارسی و زبان شناسی
%D 2010