عنوان : ( نمادگرایی در شعر عرفانی )
نویسندگان: محمود فتوحی رودمعجنی ,چکیده
ندانم کاتش دل بر چه سان است که دیگر شکل می سوزد زبانم به صد صورت بدیدم خویشتن را به هر صورت همی گفتم من آنم که صورت های دل چون می نمانند که می آیند و من چون خانه بانم این مقاله بر محور بحث از تصویر نمادین و رمزهای تصویری در ادبیات عرفانی متمرکز است. نخست اصطلاحات صوفیه را به دو دسته اصطلاحات رسمی و رمزهای تصویری تقسیم کرده آنگاه با بررسی روند شکل گیری تصویرهای نمادین در شعر عرفانی ، اهمیت تحلیل تصویر را برای شناخت آفرینش هنری عارفان به بحث می گذارد و با طرح مساله ابداع و تقلید در تصویر پردازی صوفیان ، روشی را برای شناخت و تحلیل فردیت هنری شاعران عارف پیشنهاد می کند . در پایان زیبایی شناسی تصویر نمادین را در ادبیات عرفانی مورد بحث قرار می دهد.
کلمات کلیدی
, تصویر, نمادگرایی, شعر عرفانی@article{paperid:1014473,
author = {فتوحی رودمعجنی, محمود},
title = {نمادگرایی در شعر عرفانی},
journal = {تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی},
year = {2004},
volume = {37},
number = {2},
month = {July},
issn = {1735-1596},
pages = {1--22},
numpages = {21},
keywords = {تصویر، نمادگرایی، شعر عرفانی},
}
%0 Journal Article
%T نمادگرایی در شعر عرفانی
%A فتوحی رودمعجنی, محمود
%J تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی
%@ 1735-1596
%D 2004