تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی, دوره (41), شماره (4), سال (2009-1) , صفحات (53-80)

عنوان : ( ارائه فرایندهای واژگانی به کودکان دبستانی و بررسی چگونگی تأثیر آن در درک مفاهیم آموزشی )

نویسندگان: محمدرضا پهلوان نژاد , آزاده نجفی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقالة حاضر به معرّفی فرانقش اندیشگانی زبان و تأثیری که در درک مفاهیم آموزشی در کودکان خواهد داشت، می پردازد. بدین منظور به تحلیل معنایی متون کتاب-بخوانیم- پایه های اول تا پنجم دبستان، به عنوان اوّلین و رسمی ترین منبع زبان آموزی به کودکان، پرداخته شده است. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب و نمونه گیری سیستماتیک در داخل هر طبقه استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد در توزیع افعال (فرایندها در تعریف هلیدی) مندرج در کتابهای درسی مورد بررسی، معیارهای زبان شناختی و روان شناختی به شیوه ای دقیق و سازنده مد نظر نبوده است. پراکندگی نامتناسب و منظم نبودن فرایندها مؤید این مطلب است. به ویژه این که دو فرایند -وجودی- و -رفتاری- تقریباً در کتابهای درسی مورد تحلیل به کودکان معرفی نمی شوند.

کلمات کلیدی

, فرانقش اندیشگانی , فرایندهای زبانی, درک مفاهیم, رشد مرحله ای, رشد معنا و واژه در کودک.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1014501,
author = {پهلوان نژاد, محمدرضا and نجفی, آزاده},
title = {ارائه فرایندهای واژگانی به کودکان دبستانی و بررسی چگونگی تأثیر آن در درک مفاهیم آموزشی},
journal = {تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی},
year = {2009},
volume = {41},
number = {4},
month = {January},
issn = {1735-1596},
pages = {53--80},
numpages = {27},
keywords = {فرانقش اندیشگانی ، فرایندهای زبانی، درک مفاهیم، رشد مرحله ای، رشد معنا و واژه در کودک.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارائه فرایندهای واژگانی به کودکان دبستانی و بررسی چگونگی تأثیر آن در درک مفاهیم آموزشی
%A پهلوان نژاد, محمدرضا
%A نجفی, آزاده
%J تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی
%@ 1735-1596
%D 2009

[Download]