پژوهشنامه علوم سیاسی, دوره (3), شماره (3), سال (2008-9) , صفحات (119-140)

عنوان : ( آسیب شناسی دروس حقوقی دوره کارشناسی علوم سیاسی (کاربست رویکرد عملگرا در بازنگری محتوا ، منابع ، شیوه های آموزش ) )

نویسندگان: احمد محقر ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده سرمایه گذاری برای تربیت و تامین نیروی انسانی از جمله مسائلی است که همواره ذهن مسئولان و مدیران جوامع را به خود مشغول داشته است به گونه ای که به امر آموزش و پژوهش به عنوان یک سرمایه ملی نگریسته می شود و آن را با ارزش ترین سرمایه ها که در وجود انسانها ذخیره می شود، به حساب می آورند. اساسا سه ماموریت عمده یعنی آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی برای دانشگاه ها وجود دارد. دانشگاه ها باید به نیازها و انتظارات متغیر جامعه با دقت بیشتری توجه کنند و بویژه در پرتو ریشه یابی عوامل تغییر و تحول، درک درستی از دیدگاه جامعه نسبت به آموزش عالی پیدا کنند. دانشگاه ها باید به هنگام ارائه ی برنامه های جدید آموزشی و پژوهشی به نیازها دقت کنند و تربیت نیروی انسانی باید از زاویه ی فرایند و محتویات آموزشی مطالعه شود. آموزش باید برای آموزش گیرنده ملموس باشد تا بتواند نظریه را به عمل تبدیل کند. صرف آموزش نظریه، هرچند خوب فهمانده و فهمیده شود کافی نیست، بلکه آموزش گیرنده، باید چنان آن را درک کند تا در عمل وانماند. یکی از مسائل اساسی که در برنامه ریزی آموزشی در سطح کلان باید مورد توجه قرار گیرد، تطبیق کمی و کیفی دانش آموختگان با نیازهای جامعه است. به عبارت دیگر، هدف از تربیت نیروی انسانی متخصص آن است که دانش آموختگان بتوانند در هرم شغلی جامعه جایی داشته باشند و اطلاعات و تخصص خود را در حوزه ی فعالیت نظری و عملی خویش به درستی به کار گیرند. ویژگی برون گرایی علم اقتضا دارد که رابطه ای نظام مند بین اهداف و محتویات آموزشی با نیازهای مراکز اجرایی که مشتریان تولیدات دانشگاه هستند، برقرار گردد. از طرفی، با توجه به اینکه در خارج از دانشگاه، مرجعی برای تربیت پژوهشگر وجود ندارد، دانشگاه باید خود را متکفل این مهم نیز بداند. لازمه ی این امر، نهادینه کردن امر پژوهش و جهت دهی آموزش به سوی اهداف پژوهشی و تاکید بر آموزش پژوهش محور است. گر چه اشاعه و نهادینه کردن فرهنگ و ادبیات پژوهشی در نظام آموزشی باید از مقاطع قبل از دانشگاه آغاز گردد. نگارنده در این مقاله در نظر دارد با عنایت به دو نکته ی پیش گفته یعنی ضرورت انطباق محتویات متون آموزشی با نیازهای کارشناسی جامعه و تاکید بر ارتقای توانمندی پژوهشی دانشجویان، دروس حقوقی دوره کارشناسی علوم سیاسی را با رویکردی کاربردی مورد بازنگری قرار دهد. در این راه، پیشنهاداتی در جهت حذف، ادغام و اصلاح دروس و سرفصل های مربوطه و یا اتخاذ روش های خاص برای ارائه ی دروس یاد شده طرح خواهد شد.

کلمات کلیدی

, آموزش کاربردی, آموزش پژوهش محور, دروس حقوقی دوره کارشناسی علوم سیاسی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1014639,
author = {محقر, احمد},
title = {آسیب شناسی دروس حقوقی دوره کارشناسی علوم سیاسی (کاربست رویکرد عملگرا در بازنگری محتوا ، منابع ، شیوه های آموزش )},
journal = {پژوهشنامه علوم سیاسی},
year = {2008},
volume = {3},
number = {3},
month = {September},
issn = {2783-1469},
pages = {119--140},
numpages = {21},
keywords = {آموزش کاربردی، آموزش پژوهش محور، دروس حقوقی دوره کارشناسی علوم سیاسی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T آسیب شناسی دروس حقوقی دوره کارشناسی علوم سیاسی (کاربست رویکرد عملگرا در بازنگری محتوا ، منابع ، شیوه های آموزش )
%A محقر, احمد
%J پژوهشنامه علوم سیاسی
%@ 2783-1469
%D 2008

[Download]