عنوان : ( بررسی علل تغییرات سختی و ریزساختار در سطح مقطع توپی چرخ خودرو ازجنسفولاد میکروآلیاژ )
نویسندگان: احد رضایی , مهدی شرفی , مهرداد کاشفی تربتی ,چکیده
گروهی از فولادها که امروزه برای قطعات فورج شده با استحکام متوسط مورد استفاده قرار میگیرند، فولادهای میکروآلیاژ با کربن متوسط و ریزساختار فریتی- پرلیتی میباشند. مهمترین مزیت استفاده از این نوع فولادها، حذف مرحله عملیات حرارتی از فرآیند تولید می باشد. در این پژوهش علل تغییرات غیرعادی در سختی و ریزساختار سطح مقطع توپی چرخ خودرو از جنسفولاد میکروآلیاژ 30MSV6 مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی های انجام گرفته بر روی نمونه های فورج شده از جنس فولاد مذکور تحت شرایط کنترل شده، نشان داد که سختی در قسمت های درونی نمونه ها که سرعت سرد شدن کمتری نسبت به سایر نقاط دارند، بیشتر است. از طرفی تغییرات ریزساختار در این مناطق نیز متفاوت از سایر قسمت ها می باشد. نتایج آزمایشات نشان می دهد که تغییرات سختی و ریزساختار به دلیل تشکیل و رسوب کربونیتریدهای وانادیوم و تیتانیوم در مرز دانه های فولاد است.
کلمات کلیدی
, فولاد میکروآلیاژ, تغییرات سختی, رسوبات کربونیترید, فورج@inproceedings{paperid:1015606,
author = {رضایی, احد and شرفی, مهدی and کاشفی تربتی, مهرداد},
title = {بررسی علل تغییرات سختی و ریزساختار در سطح مقطع توپی چرخ خودرو ازجنسفولاد میکروآلیاژ},
booktitle = {سمپوزیوم فولاد 88},
year = {2010},
location = {یزد, ايران},
keywords = {فولاد میکروآلیاژ، تغییرات سختی، رسوبات کربونیترید، فورج},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی علل تغییرات سختی و ریزساختار در سطح مقطع توپی چرخ خودرو ازجنسفولاد میکروآلیاژ
%A رضایی, احد
%A شرفی, مهدی
%A کاشفی تربتی, مهرداد
%J سمپوزیوم فولاد 88
%D 2010