عنوان : ( فرهنک شهادت در کتب درسی دوره راهنمایی )
نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , احمد عرب زوزنی ,چکیده
ما موظفیم و باید یک سری مفاهیم، ارزشها و ارکان مهم فرهنگی جامعه خویش را به فرزندان این مرزوبوم انتقال دهیم، تا فرزندان این مرزوبوم بیشازپیش با ارزشها و فرهنگ جامعه خویش آشنا شوند، و نسبت به حفظ آنها پایبند باشند. ارزشها از ارکان مهم فرهنگ هر جامعه میباشند، به این معنی که در هر فرهنگ مجموعهای از ارزشها تشکیلدهنده پیکره آن فرهنگ هستند. موضوع شهادت از موضوعات عقیدتی و ارزشی بسیار مهم در فرهنگ اسلامی جامعه ما به شمار میآید. دختران جوان به عنوان یک قشر مهم و آیندهآفرین جامعه میباشند. اطلاعات بسیار کمی از شهید و شهادت و ارزشهای والای شهیدان دارند. هدف تحقیق حاضر بررسی این است که تعیین کند تا چه اندازه مفاهیم مربوط به شهید و شهادت و صفات شهدا در کتابهای (ویژه زندگی شهدا) مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است. و همچنین کتابهای مزبور تا چه اندازه ارزشهای والای شهیدان را به نوجوانان دختر معرفی کردهاند. اهداف با عنایت به آنچه ذکر شد سؤالات زیر مدنظر قرار گرفت. 1. در کتب مزبور کدام ابعاد و صفات شخصیتی شهید مطرح شدهاند؟ 2. علاقه دختران به کدام بخشهای کتابها (2 کتاب) بیشتر است؟ در مورد کتاب شهید چمران از میان جلوههای و صفات نهگانهای که در بخش مربوط مشتمل زیر آمده، 1. ایثار و شجاعت و رها کردن زندگی تجملاتی 2. جلوههای به ظاهر متضاد شخصیت وی شامل رزمنده بودن و نوازش گل سرخ 3. نمرات درسی و تلاش علمی وی 4. رازونیاز او با خداوند مورد توجه واقع شده است. و مواردی که مربوط به تاریخ جنگ ایران و لبنان و کردستان و ... بود چندان مورد توجه دختران دانشجو قرار نگرفته است. به طور کلی نظرات راجع به خواندن و تأثیر این کتاب بسیار مثبت بوده است. امّا به هر حال دختران دانشآموز، بیشتر دوست دارند در مورد زندگی شخصی شهدا از جمله شهید چمران بیشتر بدانند. در مورد کتاب شهید رجایی، از میان بخشهای مختلف زندگی او شامل دورة ولادت تا اخراج از ارتش، مبارزات زندان و انقلاب، از وزارت آموزش و پرورش تا ریاست جمهوری، ساده زیستی و شهادت رجایی، نامة همسر شهید رجایی به ایشان، سادهزیستی ایشان، عشق به خدمت، شکنجههای ایشان، رابطه ایشان با شاگردان مورد توجه دختران دانشآموز قرار داشت. در مورد این کتاب هم علاقه دانشآموزان دختر به بُعد خانوادگی زندگی شهید مشهود است. تأکید برخی هم بر آن است که استفاده از سخنان مستقیم خود شهید بسیار مثبتتر و مطلوب تر است. ملاحظه میشود که در تمام کتابهای مربوط به شهدا، استقبال دانشجویان چقدر زیاد است. ما میتوانیم با استفاده از این کتابها فرهنگ شهادت را در دختران و پسران گسترش دهیم. تقریباً به جز یک دو مورد انتقاد جدی به کتابهای مربوط به «شهدا» وارد نشده است. البته میتوان سطح کتابها را با پیشنهادهای مطالعهکنندگان ارتقا داد. استفاده از بیانات بیشتر شهدا، بیان کتاب از زبان مستقیم شهید و مطرح شدن ابعاد خانوادگی شهید حداقل در مورد دختران بسیار مؤثر است.
کلمات کلیدی
, شهادت, کتاب درسی, دوره راهنمایی@inproceedings{paperid:1015909,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and احمد عرب زوزنی},
title = {فرهنک شهادت در کتب درسی دوره راهنمایی},
booktitle = {نخستین همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت},
year = {2007},
location = {شیراز, ايران},
keywords = {شهادت-کتاب درسی-دوره راهنمایی},
}
%0 Conference Proceedings
%T فرهنک شهادت در کتب درسی دوره راهنمایی
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A احمد عرب زوزنی
%J نخستین همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت
%D 2007