Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران, دوره (16), شماره (4), سال (2009-3) , صفحات (664-675)

عنوان : ( اثر بازپخت در محیط آرگون و نیتروژن بر خواص ساختاری, الکتریکی و اپتیکی لایه های رسانای شفاف SnO2:Co تهیه شده به روش اسپری پایرولیزیز )

نویسندگان: احمد قلی زاده , ناصر تجبر , محمدرضا علی نژاد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این مقاله, لایه های نیمرسانای شفاف SnO2 آلاییده با Co به روش اسپری پایرولیزیز تهیه شد و اثر گرمادهی در محیط آرگون و نیتروژن بر خواص ساختاری, الکتریکی و اپتیکی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. لایه های SnO2:Co بر بستر شیشه در دمای ºC 480 با به کار بردن محلول آبی-اتانول شامل کلرید کبالت و کلرید قلع جایگذاری شد. مقدار ناخالصی کلرید کبالت از 0 تا 14 درصد وزنی در محلول تغییر داده شد. آنالیز طرح های پراش پرتو X نشان می دهد که پارامترهای a و V یاخته یکه چارگوشی با افزایش محتوی ناخالصی کاهش می یابد, در حالی که پارامتر c دارای یک کمینه ای در تراکم 8 درصد وزنی ناخالصی پذیرنده یا نسبت اتمی معادل با 20 درصد اتمی در محلول است. بازپخت در محیط آرگون و نیتروژن سبب افزایش مقاومت ویژه الکتریکی, انرژی گاف نواری و شفافیت لایه های آلاییده با کبالت می شود.

کلمات کلیدی

, اکسیدهای رسانای شفاف, نیمرساناهای رقیق مغناطیسی, اسپری پایرولیزیز.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1016016,
author = {قلی زاده, احمد and تجبر, ناصر and علی نژاد, محمدرضا},
title = {اثر بازپخت در محیط آرگون و نیتروژن بر خواص ساختاری, الکتریکی و اپتیکی لایه های رسانای شفاف SnO2:Co تهیه شده به روش اسپری پایرولیزیز},
journal = {Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران},
year = {2009},
volume = {16},
number = {4},
month = {March},
issn = {1561-6290},
pages = {664--675},
numpages = {11},
keywords = {اکسیدهای رسانای شفاف، نیمرساناهای رقیق مغناطیسی، اسپری پایرولیزیز.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثر بازپخت در محیط آرگون و نیتروژن بر خواص ساختاری, الکتریکی و اپتیکی لایه های رسانای شفاف SnO2:Co تهیه شده به روش اسپری پایرولیزیز
%A قلی زاده, احمد
%A تجبر, ناصر
%A علی نژاد, محمدرضا
%J Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران
%@ 1561-6290
%D 2009

[Download]