عنوان : ( بررسی تاثیر حرکات ریتمیک یوگا بر تعاملات اجتماعی کودکان کم توان ذهنی (پسر) مقطع ابتدایی شهر سنگان خواف )
نویسندگان: بهرامعلی قنبری هاشم آبادی , معصومه سعادت باغسیاه ,چکیده
چکیده ارتباط مهارتهای حرکتی با سایر جنبههای شخصیت از قبیل خود پنداری، رفتار اجتماعی و...، لزوم پرداختن به مهارتها و فعالیتهای حرکتی را بهعنوان یک ضرورت در روانشناسی مطرح میکند. مطالعه و تحقیق در حیطة مهارتهای اجتماعی، برای افراد با نیازهای ویژه سودمند است. مسئولان با شناخت و آگاهی از این مهارتها و تأثیرگذاری آن بر رفتار و فعالیتهای تحصیلی و شغلی، به ضرورت اقدامات پشتیبانی کننده در این زمینه واقف میشوند و با ایجاد امکانات مناسب، زمینه را برای پیشرفت افراد مهیا میسازند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حرکات ریتمیک یوگا بر تعاملات اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی پرداخته است. به این منظور 12 نفر دانشآموز کمتوان ذهنی، 6 نفر در گروه کنترل و 6 نفر در گروه آزمایش، بهروش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. این گروه در ردة سنی 7 تا 10 سال و با بهرة هوشی 75 تا 85 مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامة رشد اجتماعی وایلند استفاده شده است. در این مطالعه، بهبودی معنیدار از نظر آماری در تمامیآبعاد 8 گانة مربوط به سنجش سلامت مهارتهای اجتماعی موجود در پرسشنامة وایلند ملاحظه گردید.
کلمات کلیدی
, حرکات ریتمیک یوگا, تعاملات اجتماعی, کودک کمتوان ذهنی@article{paperid:1019550,
author = {قنبری هاشم آبادی, بهرامعلی and سعادت باغسیاه, معصومه},
title = {بررسی تاثیر حرکات ریتمیک یوگا بر تعاملات اجتماعی کودکان کم توان ذهنی (پسر) مقطع ابتدایی شهر سنگان خواف},
journal = {مطالعات تربیتی و روانشناسی},
year = {2010},
volume = {11},
number = {1},
month = {April},
issn = {1608-2842},
pages = {171--188},
numpages = {17},
keywords = {حرکات ریتمیک یوگا، تعاملات اجتماعی، کودک کمتوان ذهنی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی تاثیر حرکات ریتمیک یوگا بر تعاملات اجتماعی کودکان کم توان ذهنی (پسر) مقطع ابتدایی شهر سنگان خواف
%A قنبری هاشم آبادی, بهرامعلی
%A سعادت باغسیاه, معصومه
%J مطالعات تربیتی و روانشناسی
%@ 1608-2842
%D 2010