نوزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران , 2010-07-31

عنوان : ( بررسی سمیت تنفسی اسانس های استخراج شده از سه گیاه دارویی علیه سرخرطومی گندم Sitophilus granarius (L.) (Coleoptera: Curculionidae) )

نویسندگان: نسترن مجد , غلامحسین مروج , مهدی مدرس اول , عارف معروف ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سرخرطومی گندم Sitophilus granarius (L.) (Coleoptera: Curculionidae) یکی از مهم ترین آفات جهانی است و به علت فعالیت های تجاری پراکنش گسترده ای یافته است. لارو و حشره کامل تمامی دانه غله را مورد تغذیه قرار می دهند. در این آزمایش فعالیت تدخینی اسانس های سیر، گشنیز و گل پر برروی حشرات کامل 3تا 7 روزه سرخرطومی گندم در دمای 2± 28 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 5±60% در شرایط تاریکی انجام شد. اسانس ها با روش تقطیر بخار آب با استفاده از دستگاه کلونجر استخراج گردید. آزمایشات در شیشه های استوانه ای شکل به حجم 37 میلی لیتر در هشت تکرار و هشت غلظت در مدت 24 ساعت انجام شد. نتایج نشان داد که مرگ و میر حشرات کامل سرخرطومی با افزایش غلظت اسانس افزایش می یابد. بیشترین سمیت مربوط به اسانس سیر با LC50 ، 73/0 و 77/0 میکرولیتر بر لیتر هوا به ترتیب برای ماده و نر بود. LC50 اسانس گشنیز 9/15 و 5/17 و اسانس گل پر 75 و 04/55 میکرولیتر بر لیتر هوا به ترتیب برای ماده و نر به دست آمد. نتایج نشان داد که اسانس های سیر، گشنیز و گل پر دارای خاصیت سمیت تدخینی علیه آفات انباری هستند و می توانند به عنوان یک روش جدید و کم خطر در مبارزه با آفات انباری به کار گرفته شوند.

کلمات کلیدی

, Sitophilus granarius , سمیت تنفسی, اسانس
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1020770,
author = {مجد, نسترن and مروج, غلامحسین and مدرس اول, مهدی and عارف معروف},
title = {بررسی سمیت تنفسی اسانس های استخراج شده از سه گیاه دارویی علیه سرخرطومی گندم Sitophilus granarius (L.) (Coleoptera: Curculionidae)},
booktitle = {نوزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران},
year = {2010},
location = {ايران},
keywords = {Sitophilus granarius ، سمیت تنفسی، اسانس},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی سمیت تنفسی اسانس های استخراج شده از سه گیاه دارویی علیه سرخرطومی گندم Sitophilus granarius (L.) (Coleoptera: Curculionidae)
%A مجد, نسترن
%A مروج, غلامحسین
%A مدرس اول, مهدی
%A عارف معروف
%J نوزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران
%D 2010

[Download]