عنوان : ( تعیین مزیت نسبی تولید و صادرات زردآلو (مطالعه موردی:استان آذربایجان شرقی) )
نویسندگان: علی رضا کرباسی , مهدی پیری ,چکیده
با تقویت تولید و صادرات محصولات مختلف، کشور می تواند در صحنه تجارت جهانی مزیت های مطلوب تری را به خود اختصاص دهد. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و سالنامه آمار بازرگانی خارجی به بررسی مزیت نسبی تولید با استفاده از شاخص هزینه منابع داخلی(DRC) و ماتریس تحلیل سیاستی ( (PAMپرداخته شد. سپس با بهره گیری از شاخص های مزیت نسبی آشکار شده (RCA) و شاخص مزیت نسبی آشکار شده متقارن (RSCA) مزیت نسبی صادراتی این محصول در ایران بررسی شد. نتایج نشان داد که با در نظر گرفتن شاخص هزینه منابع داخلی که برابر 6/0 بدست آمده، تولید این محصول دارای مزیت نسبی می باشد. نتایج حاصل از بررسی مزیت نسبی صادراتی نیز نشان داد که در فاصله بین سال های 1994-2000، ایران دارای مزیت نسبی صادراتی بوده ولی در سال های اخیر و از سال 2000 تا 2005 این مزیت وجود نداشته است.
کلمات کلیدی
, زردآلو, آذربایجان شرقی, مزیت نسبی, ماتریس تحلیل سیاستی (PAM)@article{paperid:1020837,
author = {کرباسی, علی رضا and مهدی پیری},
title = {تعیین مزیت نسبی تولید و صادرات زردآلو (مطالعه موردی:استان آذربایجان شرقی)},
journal = {پژوهش در علوم کشاورزی - Journal of Research in Agricultural Science},
year = {2009},
volume = {4},
number = {2},
month = {January},
issn = {1735-8884},
pages = {226--237},
numpages = {11},
keywords = {زردآلو، آذربایجان شرقی، مزیت نسبی، ماتریس تحلیل سیاستی (PAM)},
}
%0 Journal Article
%T تعیین مزیت نسبی تولید و صادرات زردآلو (مطالعه موردی:استان آذربایجان شرقی)
%A کرباسی, علی رضا
%A مهدی پیری
%J پژوهش در علوم کشاورزی - Journal of Research in Agricultural Science
%@ 1735-8884
%D 2009