عنوان : ( رویکرد تربیت دینی با توجه به دو محور عقل محوری و ایمان محوری )
نویسندگان: جهانگیر مسعودی , علی خالق خواه ,چکیده
یکی از موضوعاتی که از دیر باز و بویژه در دوران اخیر، همواره ذهن و ضمیر دینداران ژرفنگر را به خود مشغول داشته است، ربط و نسبت دین (در تمام ابعاد و ساحتهایی که برای آن می توان تصور کرد.) با انگاره عقل و عقلانیت است. عرصه دینپژوهی آکنده از پرسشهای نو به نو و گونه گون در این زمینه است، و رویکردهای گوناگونی در نسبت میان این دو وجود دارد که با در نظر گرفتن هر یک از آنها، نحوه ارائه آموزههای دینی از طریق نظام تعلیم و تربیت تفاوتهای گسترده ای با یکدیگر پیدا خواهد کرد، و نوع تبیین و تعلیم مسائل دینی متفاوت خواهد بود. ما در این مقاله به تبیین دو نوع رویکرد عقل محور و ایمان محور خواهیم پرداخت تا از آن منظر بتوانیم به سئوال اصلی مقاله پاسخ گوییم. سؤال ومساله اصلی مقاله عبارت است از اینکه : آیا درارائه دین از طریق نظام تعلیم وتربیت باید بر رویکرد عقل محور تاکید کرد یا بر رویکرد ایمان محور ؟ اگر رویکرد و جهت گیری تعلیم و تربیت در تبیین دین، عقل محورانه باشد، در این رویکرد، پرورش چه نوع عقلانیتی باید مد نظر قرار گیرد ؟ و اگر رویکرد مطلوب باید ایمان محورانه باشد، چه نوع ایمان محوری باید مورد توجه قرار گیرد ؟ به منظور پاسخگویی به سئوالات مذکور در این نوشتار، ضمن توضیح رویکردهای عقل محور و ایمان محور، انواع عقلانیت و ایمان محوری مورد تحلیل قرار گرفته و در پایان، عقلانیت و ایمان محوری مناسب جهت تربیت دینی از طریق نظام تعلیم و تربیت مورد توجه و بحث قرار می گیرد .
کلمات کلیدی
, رویکرد عقل محور, رویکرد ایمان محور , نظام تعلیم و تربیت , عقلانیت – تربیت دینی@article{paperid:1021413,
author = {مسعودی, جهانگیر and خالق خواه, علی},
title = {رویکرد تربیت دینی با توجه به دو محور عقل محوری و ایمان محوری},
journal = {مطالعات تربیتی و روانشناسی},
year = {2010},
volume = {11},
number = {2},
month = {December},
issn = {1608-2842},
pages = {121--144},
numpages = {23},
keywords = {رویکرد عقل محور- رویکرد ایمان محور - نظام تعلیم و تربیت - عقلانیت – تربیت دینی},
}
%0 Journal Article
%T رویکرد تربیت دینی با توجه به دو محور عقل محوری و ایمان محوری
%A مسعودی, جهانگیر
%A خالق خواه, علی
%J مطالعات تربیتی و روانشناسی
%@ 1608-2842
%D 2010