عنوان : ( تأملی بر مقتضیات سطوح تغییر در برنامه درسی )
نویسندگان: اعظم زرقانی , مقصود امین خندقی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
در طول تاریخ ، نو آوری های بسیاری با هدف ایجاد تحول در نظام برنامه درسی صورت گرفته است که با توجه به در نظر نگرفتن ظرافت ها و پیچیدگی های تغییر و اجرای برنامه های درسی جدید در محیط آموزشی، بعضاً با شکست مواجه شدند. با در نظر داشتن سطوح برنامه درسی در سه سطح کلی قصد شده، اجرا شده و کسب شده و تغییر در برنامه درسی، می توان از نسبت بین این دو سخن گفت که تحت عناوین تغییر قصد شده، اجرا شده و کسب شده (که هریک اقتضائات و شرایط خاص خود را دارند)، معنا می یابند. نوشتار حاضر با بررسی برخی تغییرات صورت گرفته در نظام برنامه درسی و واکاوی مقتضیات مربوط به هریک از سطوح تغییر، به ذکر برخی دلایل ممکن برای عدم توفیق در امر تغییر برنامه های درسی می پردازد. این نوشتار با بیان پیشنهاد ها و راه کارهایی به برنامه ریزان و دست اندر کاران مربوطه و عطف توجه آنان به ویژگی ها و شرایط و پیچیدگی های خاص هر سطح به پایان رسیده است.