عنوان : ( ارزیابی محتوای برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی مراکز تربیت معلم )
نویسندگان: مقصود امین خندقی , سمیه دشتی بقمچ ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزریابی محتوای برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی مراکز تربیت معلم انجام گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی مدرسان و دانشجو- معلمان دوره کارشناسی رشته اموزش ابتدایی مرکز تربیت معلم شهید هاشمی نژاد شهر مشهد می باشد نمونه مورد مطالعه شامل 10 نفر از اساتید و 20 نفر از دانشجویان این مرکز تربیت معلم می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و با آنان مصاحبه شد. مصاحبه شامل 4 سوال درباره توجه محتوا به مهارتآموزی، آمادگی برای معلمی، ضرورت و اهمیت مباحث طرح شده در محتوا و غنی و روزآمد بودن محتوا بود. اطلاعات تحلیل و تلخیص شده نشان داد که گروه دانشجویان نسبت به محتوای دروس ارائه شده رضایت نسبی داشتند؛ اما آنان معتقد بودند که تأثیر شرایطی همچون کمبود امکانات، کمبود اساتید متخصص و ... از کیفیت محتوا می کاهد. مدرسان معتقد بودند که چون دروس این رشته از ابتدا با آموزش مهارتهای عملی در دوره کاردانی آغاز می شود و در دوره کارشناسی به سمت نظریه می رود، دانشجو-معلم از درک اهمیت محتوای ارائه شده در دوره کارشناسی عاجز است و یادگیری آنها را غیرضروری می داند از این رو، کیفیت محتوا از منظر دانشجو کاسته می شود. به نظر مدرسان باید محتوا به نحوای باشد که مفهوم و ابعاد تعلیم و تربیت هم در بخش نظری و هم در بخش عملی برای دانشجو-معلم روشن باشد و وی اهمیت بنیانهای نظری را درک کند.
کلمات کلیدی
, آموزش ابتدایی, تربیت معلم, ارزشیابی آموزشی, برنامه درسی.@inproceedings{paperid:1021978,
author = {امین خندقی, مقصود and دشتی بقمچ, سمیه},
title = {ارزیابی محتوای برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی مراکز تربیت معلم},
booktitle = {همایش برنامه درسی تربیت معلم},
year = {2011},
location = {ايران},
keywords = {آموزش ابتدایی، تربیت معلم، ارزشیابی آموزشی، برنامه درسی.},
}
%0 Conference Proceedings
%T ارزیابی محتوای برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی مراکز تربیت معلم
%A امین خندقی, مقصود
%A دشتی بقمچ, سمیه
%J همایش برنامه درسی تربیت معلم
%D 2011