دومین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران , 2011-07-06

عنوان : ( کانی سازی و اکتشافات ژئوشیمیایی (رسوبات رودخانه ای و خرده سنگی) در محدوده اکتشافی تونل غاردوم، معدن فیروزه نیشابور )

نویسندگان: اکبر اسفندیارپور , آزاده ملکزاده شفارودی , محمدرضا حیدریان شهری ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

معدن فیروزه نیشابور از قدیمی ترین معادن فیروزه جهان است و تاریخ آن به 4000 سال قبل می رسد. این معدن در 55 کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور واقع شده است. محدوده اکتشافی غاردوم قسمت شمال و شمال شرقی معدن فیروزه نیشابور را شامل می شود. زمین شناسی منطقه شامل واحد های ولکانیکی حدواسط با ترکیب آندزیت تا تراکیت و توده نفوذی نیمه عمیق دیوریت پورفیری است که به شدت آلتره شده اند. کانی سازی که هم در سنگ های آتشفشانی و هم نفوذی دیده می شود شامل مرحل اولیه و ثانویه است. کانی سازی اولیه بصورت رگچه ای، افشان و برش هیدروترمالی دیده می شود که شامل اسپیکیولاریت، مگنتیت، پیریت، کالکوپیریت و بورنیت است. کانی سازی ثانویه شامل فیروزه، کالکوسیت، کولیت، هماتیت و گوتیت می باشد. توده دیوریت پورفیری و برش هیدروترمالی بواسطه داشتن کانی سازی افشان و استوک ورک، می توانند از جمله سنگ های منشاء کانی سازی منطقه باشند. اکتشافات ژئوشیمیایی به روش رسوبات آبراهه ای ناهنجاری عناصر مس، روی، کبالت، سرب و نیکل را در منطقه نشان می دهد. در ژئوشیمی به روش خرده سنگی نیز دامنه تغییرات عناصر به این شرح است. مس از 8 تا ppm 3222، روی از 1 تا ppm 332، سرب از 3 تا ppm 71، مولیبدن از 8 تا ppm 58، کبالت از 1 تا ppm 75، نیکل از 1 تا ppm 36، نقره از 1 تا ppm 241، بیسموت از 18تا ppm 67 و طلا از 3 تا ppb 20. بیشترین ناهنجاری مربوط به عنصر مس می باشد، که با واحد هورنبلند تراکیت و با آلتراسیون سیلیسی شدید دیده می شود.

کلمات کلیدی

, کانی سازی, ژئوشیمی, غاردوم, فیروزه
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1022657,
author = {اسفندیارپور, اکبر and ملکزاده شفارودی, آزاده and حیدریان شهری, محمدرضا},
title = {کانی سازی و اکتشافات ژئوشیمیایی (رسوبات رودخانه ای و خرده سنگی) در محدوده اکتشافی تونل غاردوم، معدن فیروزه نیشابور},
booktitle = {دومین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران},
year = {2011},
location = {خرم اباد, ايران},
keywords = {کانی سازی، ژئوشیمی، غاردوم، فیروزه},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T کانی سازی و اکتشافات ژئوشیمیایی (رسوبات رودخانه ای و خرده سنگی) در محدوده اکتشافی تونل غاردوم، معدن فیروزه نیشابور
%A اسفندیارپور, اکبر
%A ملکزاده شفارودی, آزاده
%A حیدریان شهری, محمدرضا
%J دومین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران
%D 2011

[Download]