اولین کنفرانس چالش ها و ضرورتهای توجه به فرهنگ در کیفیت آموزش زبانهای خارجی , 2011-12-14

عنوان : ( نقش زبان انگلیسی در تآثیرگذاری فرهنگی بر دیدگاه مذهبی برخی از زبان آموزان ایرانی مؤسسات آموزش زبان انگلیسی مشهد )

نویسندگان: شهلا شریفی , سریرا کرامتی یزدی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این پژوهش در راستای یکی از محورهای کنفرانس که بیان کننده نکات مثبت و منفی گرایش به فرهنگ زبان مقصد در آموزش زبان خارجی است، به بررسی تأثیر یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی بر دیدگاه مذهبی برخی زبان آموزان ایرانی مؤسسات آموزش زبان خارجی مشهد پرداخته شده است. روش تحقیق به صورت مصاحبه شفاهی و پرکردن فرم پرسشنامه بوده است. شک نیست که آشنایی با فرهنگ های غیربومی دستاوردهای مثبتی بویژه در انتقال تجربیات مختلف برای زبان آموزان دارد اما یکی از معضلاتی که این آشنایی ایجاد می کند، تغییر برخی باورها و هنجارهای بومی این زبان آموزان است که به گونه ای ما را به سمت جهانی شدن در وجه فرهنگی سوق می دهد. به عبارتی به نظر می رسد که فرهنگ مبدا در فرهنگ مقصد، به دلیل غلبه فرهنگ مقصد، ذوب می شود و از میان می رود. این امر قطعاٌ حاوی تأثیرات منفی است. نتایج تحقیق نشان داد که گرایش مذهبی زبان آموزان ایرانی که مشغول آموزش زبان انگلیسی هستند کم شده و برخی باورهای جایگزین در ذهن این زبان آموزان ایجاد شده است. تأثیر این تغییر در برخی از زبان آموزان به حدی است که آنها را دچار تعارض و احساس کشمکش درونی و بی ثباتی نموده است. شاید این موضوع به مدرس مربوط نباشد و بر کیفیت تدریس تأثیر منفی نگذارد اما قطعا بر جامعه تأثیر نامطلوب خواهد داشت. به نظر می رسد چنانچه بخواهیم در این روال تغییری ایجاد کنیم با دقت در تهیه و تدوین مواد درسی برای زبان آموزان امکان آن را پیدا کنیم.

کلمات کلیدی

, آموزش زبان خارجی, زبان آموز, تأثیر فرهنگی, هنجارهای بومی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1024937,
author = {شریفی, شهلا and کرامتی یزدی, سریرا},
title = {نقش زبان انگلیسی در تآثیرگذاری فرهنگی بر دیدگاه مذهبی برخی از زبان آموزان ایرانی مؤسسات آموزش زبان انگلیسی مشهد},
booktitle = {اولین کنفرانس چالش ها و ضرورتهای توجه به فرهنگ در کیفیت آموزش زبانهای خارجی},
year = {2011},
location = {ايران},
keywords = {آموزش زبان خارجی،زبان آموز، تأثیر فرهنگی، هنجارهای بومی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T نقش زبان انگلیسی در تآثیرگذاری فرهنگی بر دیدگاه مذهبی برخی از زبان آموزان ایرانی مؤسسات آموزش زبان انگلیسی مشهد
%A شریفی, شهلا
%A کرامتی یزدی, سریرا
%J اولین کنفرانس چالش ها و ضرورتهای توجه به فرهنگ در کیفیت آموزش زبانهای خارجی
%D 2011

[Download]