Journal of Veterinary Research - تحقیقات دامپزشکی, دوره (60), شماره (2), سال (2005-7) , صفحات (89-93)

عنوان : The survey of Haemophilus somnus and other bacteria frequency in mastitis of Holstein dairy cattle herds insuburb ( بررسی فراوانی هموفیلوس سومنوس وسایر باکتریها در موارد ورم پستان )

نویسندگان: مسعود طالب خان گروسی , جعفر نويد مهر , فريبا يدالهي ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف : 1- آیا آلودگی بواسطه باکتری هیستوفیلوس سومنی در دامهای مبتلا به ورم پستان بالینی و تحت بالیبی مطرح است؟ 2- میزان فراوانی آلودگی به این باکتری و سایر باکتری‌ها در دامهای تحت بررسی چقدر است؟ طرح : مطالعه مقطعی حیوانات : یکصد و شانزده راس گاو شیری نژاد هلشتاین. روش : یکصد و شانزده راس گاو شیری نژاد هلشتاین مبتلا به ورم پستان از نظر آلودگی به هیستوفیلوس سومنی و سایر باکتری‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند. دامهای مبتلا به ورم پستان بالینی (96/18 درصد، 22 راس) و تحت بالینی (04/81 درصد، 94 راس) به ترتیب از طریق معاینه بالینی بافت پستان، تغییر وضعیت و قوام شیر و انجام (CMT) California Mastitis Test مورد ارزیابی قرار گرفتند. کشت نمونه‌های تهیه شده در شرایط بیهوازی (5 الی 10 درصد : CO2) در محیط Agar Brain Geart Infusion Yeast و 37 درجه سانتیگراد صورت گرفت. نتایج کشت پس از گذشت 24 الی 48 ساعت مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری : روش آماری مربع کای و تست Fisher . نتایج : در این بررسی مشخص گردید که فقط 2 راس (73/1 درصد) از دامهای تحت بررسی، آلوده به باکتری هیستوفیلوس سومنی می‌باشند. این باکتری فقط از دامهای مبتلا به ورم پستان بالینی جدا گردید و هیچ یک از دامهای مبتلا به ورم پستان تحت بالینی، آلوده به این باکتری نبودند. ارتباط معنی‌داری بین دامهای مبتلا به ورم پستان بالینی و تحت بالینی با منشاء هیستوفیلوس سومنی و سایر باکتری‌ها وجود دارد (P<0.05) توزیع آلودگی در دامهای تحت مطالعه در فصول زمستان (73/1 درصد یک مورد از 58 راس) و بهار (73/1، یک مورد از 58 راس) برابر بود. در این بررسی مشخص گردید که نمونه‌های مورد مطالعه نیز به 8 نوع باکتری دیگر آلوده می‌باشند. نتیجه‌گیری : در این بررسی مشخص گردید که میزان آلودگی به باکتری هیستوفیلوس سومنی در موارد ورم پستان، کم (73/1 درصد) می‌باشد. با توجه به رشد کند و سخت این باکتری در محیط کشت باکتریال، احتمالا میزان آلودگی واقعی بیش از نتایج حاصله بوده که این مسئله ممکن است ناشی از مخفی ماندن هیستوفیلوس سومنی توسط سایر باکتری‌ها باشد. که در این راستا، بکارگیری روشهای دقیق‌تر تشخیص ضروری می‌باشد.

کلمات کلیدی

, هموفیلوس سومنوس, ورم پستان بالینی, ورم پستان تحت بالینی, گاو شیری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:102546,
author = {طالب خان گروسی, مسعود and جعفر نويد مهر and فريبا يدالهي},
title = {The survey of Haemophilus somnus and other bacteria frequency in mastitis of Holstein dairy cattle herds insuburb},
journal = {Journal of Veterinary Research - تحقیقات دامپزشکی},
year = {2005},
volume = {60},
number = {2},
month = {July},
issn = {2008-2525},
pages = {89--93},
numpages = {4},
keywords = {هموفیلوس سومنوس، ورم پستان بالینی، ورم پستان تحت بالینی، گاو شیری},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T The survey of Haemophilus somnus and other bacteria frequency in mastitis of Holstein dairy cattle herds insuburb
%A طالب خان گروسی, مسعود
%A جعفر نويد مهر
%A فريبا يدالهي
%J Journal of Veterinary Research - تحقیقات دامپزشکی
%@ 2008-2525
%D 2005

[Download]