عنوان : ( اعتباریابی پرسش نامه ی مثلث شناختی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد )
نویسندگان: سیدعلی کیمیایی , حسن گرجیان مهلبانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
چکیده: مقدمه: هدف این پژوهش هنجاریابی پرسشنامهی مثلث شناختی (CTI) در میان دانشجویان بود. این پرسشنامه، شیوهی تفکر افراد افسرده را دربارهی خود، دنیا و آینده میسنجد. روشکار: مطالعهی حاضر از نوع مقطعیتوصیفی بوده و برای اعتباریابی آن 412 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد (157 نفر مرد و 255 نفر زن) در سال تحصیلی 89-1388 به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 و برای خردهمقیاسهای نگرش نسبت به خود 80/0، نگرش نسبت به دنیا 73/0 و نگرش نسبت به آینده 81/0 میباشد. همچنین، در این هنجاریابی سئوالاتی که همخوانی معتبری نداشتند، مشخص شدند. نتیجهگیری: پرسشنامهی مثلث شناختی روی دانشجویان ایرانی میتواند به عنوان یک ابزار پایا و معتبر برای ارزیابی مثلث شناختی نظریهی بک و برای سنجش شیوهی تفکر دانشجویان افسرده باشد.
کلمات کلیدی
, آینده, افسردگی, پرسشنامهی مثلث شناختی, خود, دنیا@article{paperid:1026011,
author = {کیمیایی, سیدعلی and گرجیان مهلبانی, حسن},
title = {اعتباریابی پرسش نامه ی مثلث شناختی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {اصول بهداشت روانی- Journal of Fundamentals of Mental Health},
year = {2011},
volume = {13},
number = {51},
month = {October},
issn = {۱۰۲۸-۶۹۱۸},
pages = {230--242},
numpages = {12},
keywords = {آینده، افسردگی، پرسشنامهی مثلث شناختی، خود، دنیا},
}
%0 Journal Article
%T اعتباریابی پرسش نامه ی مثلث شناختی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
%A کیمیایی, سیدعلی
%A گرجیان مهلبانی, حسن
%J اصول بهداشت روانی- Journal of Fundamentals of Mental Health
%@ ۱۰۲۸-۶۹۱۸
%D 2011