عنوان : ( بررسی استعاره، اسطوره و نماد در رمان «رودواره ای» ژان کریستف )
نویسندگان: زهره ناصحی , مریم درپا ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
بین سال های 1890 تا 1904، پس از جریان های ادبی واقع گرایی و طبیعت گرایی، نویسندگان فرانسوی در-صدد ایجاد نوع جدیدی از رمان بودند. سرانجام رومن رولان (1944-1866)، در سال 1904، با خلق رمان ژان کریستف نوع جدیدی از رمان تحت عنوان-رمان رودواره ای-را وارد عرصه ی ادبیات فرانسه کرد.-رمان رودواره ای- به نوعی از رمان گفته می شود که بسیار طولانی و شامل چندین جلد باشد. رولان در نگارش این رمان بلند از حیث زیبایی شناسی بسیار متاثر از رمان بلند جنگ و صلح، شاهکار لئون تولستوی نویسنده روس بوده است. از طرفی انتخاب اصطلاح -رمان رود واره ای- از جانب رولان بدون دلیل نبوده است. او در این رمان از تصویر رودخانه بهره ی فراوان برده و به زیبایی از آن در چندین مفهوم استعاری استفاده کرده و کاربرد این اصطلاح را توجیه کرده است. به علاوه در آخرین صحنه ی رمان ، در هنگام مرگ ژان کریستف ، از اسطوره ی سن کریستف(کریستف مقدس) و کهن الگوی -گذر از آب- نیز بهره برده است. بنابراین به این نوع رمان نمیتوان تنها از منظر نوع ادبی نگریست. مطالعه ی حاضر بر آن است تا ازسه دیدگاه اثر رومن رولان را بررسی نماید: -رمان رود واره ای- به عنوان یک نوع ادبی، تصویر رود و معنای استعاری آن و نیز نقش اسطوره و نماد در رمان ژان کریستف.
کلمات کلیدی
, رومن رولان, رمان رودواره ای, ژان کریستف, تولستوی, استعاره, اسطوره, نماد@article{paperid:1026418,
author = {ناصحی, زهره and درپا, مریم},
title = {بررسی استعاره، اسطوره و نماد در رمان «رودواره ای» ژان کریستف},
journal = {مطالعات زبان و ترجمه},
year = {2011},
volume = {1},
number = {2},
month = {March},
issn = {2383-2878},
pages = {101--117},
numpages = {16},
keywords = {رومن رولان، رمان رودواره ای، ژان کریستف، تولستوی، استعاره، اسطوره، نماد},
}
%0 Journal Article
%T بررسی استعاره، اسطوره و نماد در رمان «رودواره ای» ژان کریستف
%A ناصحی, زهره
%A درپا, مریم
%J مطالعات زبان و ترجمه
%@ 2383-2878
%D 2011