عنوان : ( بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبان شناسی شناختی )
نویسندگان: شهلا شریفی , زهرا حامدی شیروان ,چکیده
تا پیش از پیدایش زبان شناسی شناختی، استعاره فقط یک ویژگی زبان ادبی و مخصوصا شعر در نظر گرفته می شد که با دیگر صورتهای زبانی رابطه اندکی داشت.اما مطالعات شناختی در زمینه استعاره این دیدگاه سنتی را تغییر داده است. در این پژوهش، پس از معرفی رویکرد شناختی به استعاره، به بررسی ده کتاب داستان از مجموعه داستانهای منتشر شده برای گروه سنی کودکان و نوجوانان می پردازیم. هدف از این بررسی این است که بدانیم چه انواعی از استعاره (با توجه به نظریات لیکاف در سالهای 1992و1980) در این کتابها به کار رفته اند و کدامیک از این انواع بیشتر به کار رفته و اساساً در این کتابها از استعاره برای تسهیل درک چه مفاهیم ذهنی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که از میان انواع استعاره هایی که لیکاف معرفیکرده است، شخصیت بخشی که از جمله استعاره های هستی شناسانه است بیش از دیگر انواع استعاره در این داستانها به کار رفته و نوع استعاره های به کاررفته در این کتابها در غالب موارد با مراحل رشد شناختی و تفکرکودک که پیاژه بیان کرده سازگاری دارند. همچنین نتایج نشان می دهد که استعاره ها نقش مهمی دارند در این که کودکان و نوجوانان برخی مفاهیم را بیاموزند و برخی مفاهیم پیچیده و انتزاعی را بهتر درک کنند.
کلمات کلیدی
, زبان شناسی شناختی, استعاره, ادبیات کودکان, رشد شناختی, استعاره شناختی@article{paperid:1027763,
author = {شریفی, شهلا and حامدی شیروان, زهرا},
title = {بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبان شناسی شناختی},
journal = {تفکر و کودک},
year = {2010},
volume = {1},
number = {2},
month = {December},
issn = {8835-5678},
pages = {39--63},
numpages = {24},
keywords = {زبان شناسی شناختی، استعاره، ادبیات کودکان، رشد شناختی، استعاره شناختی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبان شناسی شناختی
%A شریفی, شهلا
%A حامدی شیروان, زهرا
%J تفکر و کودک
%@ 8835-5678
%D 2010