عنوان : ( اثربخشی برنامه تقویت هوش هیجانی بر کنترل رفتار قلدری نوجوانان )
نویسندگان: سیدعلی کیمیایی , محمد رضا رفتار , عاطفه سلطانی فر ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
چکیده مقاله: مقدمه: این پژوهش، با هدف تعیین تأثیر تقویت هوشهیجانی بر کنترل رفتار قلدری نوجوانان انجام گرفت. روش: طرح پژوهشی از نوع شبه تجربی (طرح پیش آزمون و پس آزمون) با گروه کنترل بود. بدین منظور از بین 100 دانش آموز مقطع راهنمایی که بهصورت خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخابشده بودند، تعداد 20 دانشآموز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته قلدری بهعنوان قلدر غربال و بهصورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه هوشهیجانی شات بود که آزمودنیها قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل کامل نموده و در آخر مجددا مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قلدری نیز قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین هوشهیجانی و قلدری نوجوانان پسر همبستگی منفی قوی وجود داشت. همچنین تقویت هوشهیجانی نوجوانان قلدر با بهبود بهکارگیری هیجان، تنظیم هیجان و ارزیابی و بیان هیجان، رفتار قلدری را کاهش میدهد. بهعلاوه، هوشهیجانی توانایی پیشبینی رفتار قلدری را بهطور معناداری داراست. نتیجهگیری: با توجه به شیوع رفتار قلدری در بین نوجوانان و پیامدهای منفی آن بهنظر میرسد که آموزش مهارتهای هوشهیجانی میتواند این نوجوانان را در بهکارگیری، تنظیم و بیان هیجانهای خود و درک هیجان دیگران یاریبخشیده و رفتار قلدری آنان را در بافت مدرسه کاهش دهد.
کلمات کلیدی
, هوش هیجانی, قلدری, نوجوانان,@article{paperid:1027921,
author = {کیمیایی, سیدعلی and محمد رضا رفتار and عاطفه سلطانی فر},
title = {اثربخشی برنامه تقویت هوش هیجانی بر کنترل رفتار قلدری نوجوانان},
journal = {علوم رفتاری - International Journal of Behavioral Sciences},
year = {2012},
volume = {5},
number = {4},
month = {January},
issn = {2322-1194},
pages = {297--305},
numpages = {8},
keywords = {هوش هیجانی، قلدری، نوجوانان،},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی برنامه تقویت هوش هیجانی بر کنترل رفتار قلدری نوجوانان
%A کیمیایی, سیدعلی
%A محمد رضا رفتار
%A عاطفه سلطانی فر
%J علوم رفتاری - International Journal of Behavioral Sciences
%@ 2322-1194
%D 2012