عنوان : ( شناسایی زمینه های کاربست یافته های پژوهشی در آموزش و پرورش خراسان رضوی )
نویسندگان: رضوان حسین قلی زاده , مجید حیدری چروده ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی زمینه های کاربست یافته های پژوهشی در آموزش و پرورش خراسان رضوی است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی با رویکرد اکتشافی استفاده شد. در مجموع با 33 نفر از مدیران و کارشناسان حوزههای اجرایی آموزش و پرورش،کارشناسان پژوهشی واحد کارشناسی تحقیقات استان و پژوهشگران به شیوه نمونه گیری هدفمند مصاحبه شد. مصاحبه ها در دو مرحله اکتشافی و تاییدی صورت گرفت. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده شد. بر این اساس، در نتیجه مراجعه مستقیم به میدان پژوهش با هدف آگاهی از تجربه های زیسته گروههای ذینفع در تحقیقات آموزشی و متناسب با مسایل، شرایط و زمینه مورد مطالعه، داده های مورد نیاز گردآوری و همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از عدم آگاهی و استفاده بیش از نیمی از افراد مصاحبه شونده در حوزههای اجرایی از یافتههای پژوهش های انجام شده در کارشناسی تحقیقات طی 5 سال اخیر میباشد. همچنین، نتایج نشان داد که مصاحبه شوندگان، اغلب تحقیقات انجام شده را نامرتبط با نیازها و مسایل اصلی حوزه کاری یافتند و از نتایج تحقیقاتی مطلع شده بودند که تقریباً ارتباطی با نیازها و مسایل اصلی آنها نداشته است. بنابر شواهد به دست آمده، نوع استفاده از یافته های پژوهشی عموماً به استفاده نمادی معطوف است تا کاربست ابزاری و مفهومی. بررسی موانع کاربست یافته های پژوهشی با هدف شناسایی زمینه های کاربست نشان داد که از دیدگاه کاربران، مساله محور نبودن پژوهش های انجام شده و مرتبط نبودن آنها با نیازها و مسایل اصلی؛ ناباوری نسبت به ضرورت انجام پژوهش و استفاده از آن در تصمیم گیری ها؛ و...مهمترین موانع کاربست یافتههای پژوهشی به شمار میروند.
کلمات کلیدی
, کاربست یافتههای پژوهشی, آموزش و پرورش, موانع کاربست پژوهش@article{paperid:1028684,
author = {حسین قلی زاده, رضوان and مجید حیدری چروده},
title = {شناسایی زمینه های کاربست یافته های پژوهشی در آموزش و پرورش خراسان رضوی},
journal = {تعلیم و تربیت},
year = {2013},
month = {January},
issn = {1017-4133},
keywords = {کاربست یافتههای پژوهشی، آموزش و پرورش، موانع کاربست پژوهش},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی زمینه های کاربست یافته های پژوهشی در آموزش و پرورش خراسان رضوی
%A حسین قلی زاده, رضوان
%A مجید حیدری چروده
%J تعلیم و تربیت
%@ 1017-4133
%D 2013