عنوان : ( پیش بینی نرخ نفوذ TBMبا استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی متروی تبریز) )
نویسندگان: حسین اینانلو عربی شاد , غلامرضا لشکری پور , مجید اکبری ,چکیده
امروزه ماشینهای تونلبری TBM1 بهطور وسیعی در حفر تونلها بهخصوص تونلهای شهری استفاده میشوند. این ماشینها بر اساس روش نگهداری سینهکار و دیوارههای تونل، دارای انواع مختلفی هستند. یکی از انواع این ماشینها، سپرهای تعادلی فشار زمین EPB2 است که برای حفاری خط 1 متروی تبریز استفاده میشود. عوامل مختلفی نظیر شرایط زمینشناسی، خصوصیات توده سنگ، شیب مسیر و همچنین مشخصات ماشین بهکار رفته بر میزان کارآیی این ماشینها تأثیر میگذارد. از راههای پیشبینی میزان کارآیی این ماشینها، تخمین نرخ نفوذ آنها است. در این تحقیق میزان نرخ نفوذ TBM در خط 1 متروی تبریز بهوسیلۀ شبکه عصبی مصنوعی پیشبینی گردیده است. پیشبینی این پارامتر، کمک شایانی در انجام مراقبت و دقت بیشتر در برخورد با مناطق دردسرساز با دانستن زمان برخورد به این مناطق و همچنین استفاده از فشار EPB مناسب در آنها میکند. از نتایج مهم این تحقیق میتوان به پیشبینی میزان نرخ نفوذ با دقت قابل قبول و همچنین تعیین پارامترهای مؤثر بهوسیلۀ آنالیز حساسیت صورت گرفته توسط شبکه عصبی اشاره کرد.
کلمات کلیدی
, یش بینی نرخ نفوذ, تونل متروی تبریز, شبکه عصبی, آنالیز حساسیت@article{paperid:1030067,
author = {حسین اینانلو عربی شاد and لشکری پور, غلامرضا and اکبری, مجید},
title = {پیش بینی نرخ نفوذ TBMبا استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی متروی تبریز)},
journal = {زمین شناسی مهندسی - دانشگاه خوارزمی},
year = {2012},
volume = {5},
number = {2},
month = {March},
issn = {۲۲۲۸-۶۸۳۷},
pages = {1217--1234},
numpages = {17},
keywords = {یش بینی نرخ نفوذ، تونل متروی تبریز، شبکه عصبی، آنالیز حساسیت},
}
%0 Journal Article
%T پیش بینی نرخ نفوذ TBMبا استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی متروی تبریز)
%A حسین اینانلو عربی شاد
%A لشکری پور, غلامرضا
%A اکبری, مجید
%J زمین شناسی مهندسی - دانشگاه خوارزمی
%@ ۲۲۲۸-۶۸۳۷
%D 2012