Iranian Journal of Plant Pathology- بیماریهای گیاهی, ( ISI ), دوره (48), شماره (4), سال (2012-6) , صفحات (303-317)

عنوان : ( بررسی بیماری شانکر درختان میوه هسته‌دار و اثر ضد باکتریایی برخی اسانس‌های گیاهی بر باکتری عامل آن در استان کرمان )

نویسندگان: پژمان خدایگان , ابراهیم صداقتی , اکبر حسینی‌پور , ساره بقائی راوری ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

علائم بیماری شانکر باکتریایی درختان میوه هسته‌دار در مناطقی از استان کرمان به صورت پراکنده مشاهده شد. از نمونه‌های مشکوک، باکتری سودوموناس بر روی محیط آگار غذائی حاوی ساکاروز جدا گردید. تعدادی از جدایه‌ها در توتون فوق‌حساسیت ایجاد کردند، کاتالاز مثبت بوده، در محیط 5 درصد نمک طعام رشد کردند و توانائی تولید رنگدانه سبز فلورسنت، هیدرولیز ژلاتین، کازئین، آربوتین و توئین 80 را داشتند. واکنش اکسیداز، اوره‌آز و آرژنین دهیدرولاز منفی، و هیدرولیز نشاسته، لستیناز، احیا نیترات، توانائی در لهانیدن ورقه‌های سیب‌زمینی و رشد در°C37 در آنها دیده نشد. این جدایه‌ها ازگالاکتوز، مانوز، مانیتول، سوربیتول، و آرابینوز اسید تولید کرده، ولی هیچکدام از لاکتوز، مالتوز و دی–تارتارات استفاده نکردند. جدایه‌های اکسیداز منفی با تولید زهرابه از رشد قارچ Geotrichum candidum ممانعت نمودند و قطعه 720 جفت بازی از ژن syrB در آنها تکثیر شد. نقوش الکتروفورزی پروتئین‌های سلولی این جدایه‌ها شبیه به پاتووار مرجعPseudomonas syringae pv. syringae (IBSEF451) بود و بیماری‌زایی آنها با تزریق سوسپانسیونی حاوی 106 سلول در هر میلی‌لیتر به سرشاخه‌های هلو، به اثبات رسید. بر اساس نتایج آزمون‌های فنوتیپی و تعیین توالی ناحیه ITS، باکتری‌های مذکور Pseudomonas syringae pv. syringae تشخیص داده شدند. برای بررسی اثر ضدباکتریایی، اسانس تعدادی از گیاهان استخراج و در شرایط آزمایشگاهی بر جدایه‌ها آزموده و نتایج آن با اثر 13 ترکیب آنتی‌بیوتیکی مورد مقایسه قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد که از میان آنتی‌بیوتیک‌ها، تتراسایکلین، اکسی‌تتراسایکلین و داکسی‌سایکلین از رشد کلیه جدایه‌ها ممانعت به عمل آوردند، اما در برابر آمپی‌سیلین، سفالکسین و اگزاسیلین، حساسیت مشاهده شد. آزمون مذکور نشان داد که برخی از اسانس‌ها دارای خاصیت ضدباکتریائی هستند و در میان آنها اسانس آنغوزه و رزماری، دارای بیشترین تاثیر بوده و با اثرات اکسی‌تتراسایکلین و داکسی‌سایکلین برابری می‌کنند.

کلمات کلیدی

, سودوموناس سیرینگی, شانکر باکتریایی هسته‌داران, شناسایی, اسانس گیاهی, کرمان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1032850,
author = {پژمان خدایگان and ابراهیم صداقتی and اکبر حسینی‌پور and بقائی راوری, ساره},
title = {بررسی بیماری شانکر درختان میوه هسته‌دار و اثر ضد باکتریایی برخی اسانس‌های گیاهی بر باکتری عامل آن در استان کرمان},
journal = {Iranian Journal of Plant Pathology- بیماریهای گیاهی},
year = {2012},
volume = {48},
number = {4},
month = {June},
issn = {0006-2774},
pages = {303--317},
numpages = {14},
keywords = {سودوموناس سیرینگی، شانکر باکتریایی هسته‌داران، شناسایی، اسانس گیاهی، کرمان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی بیماری شانکر درختان میوه هسته‌دار و اثر ضد باکتریایی برخی اسانس‌های گیاهی بر باکتری عامل آن در استان کرمان
%A پژمان خدایگان
%A ابراهیم صداقتی
%A اکبر حسینی‌پور
%A بقائی راوری, ساره
%J Iranian Journal of Plant Pathology- بیماریهای گیاهی
%@ 0006-2774
%D 2012

[Download]