عنوان : ( کردارشناسی گرشاسپ در گذاراز اسطوره به حماسه و تاریخ )
نویسندگان: مهدخت پورخالقی چترودی , محمدرضا راشد محصل , نقیب نقوی , حمید طبسی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
گرشاسپ از روزگار اوستا تا دوران تدوین متون تاریخی کهن و حماسه های ملّی ایران، مسیری دراز آهنگ را پیموده است. اژدها کشی و دیواوژنی و دیگر کردارهای این پهلوان اساطیر کهن ایرانی، بخش مهمّی از مضامین پهلوانی مندرج در اوستا را تشکیل می دهد، امّا با ورود به قلمرو متون ادب پهلوی، بنا به عللی چون پری کامگی و اهانت به آتش، بخشی از فرّ و فروغ اوستایی خود را از دست داده و در ایران عهد اسلامی نیز در اغلب متون تاریخی و حماسه های ملّی - جز گرشاسپ نامه_رنگ باخته است. در این جستار به توضیح و تبیین کردار شناسی گرشاسپ از اسطوره تا حماسه و تاریخ پرداخته و به این نتیجه رسیده ایم که مهم ترین دلایل این رنگ باختگی و حضور کم رنگ گرشاسپ در حماسه های ملّی و متون تاریخی این است که در گذار از اسطوره به حماسه در شاهنامه و اغلب متون حماسی به سه شخصیّت مستقل (سام، نریمان و گرشاسپ) تبدیل و برخی داستان-های رستم جایگزین اساطیر گرشاسپی شده است. بعلاوه سیمای گناهکارانۀ گرشاسپ (پری کامگی، اهانت به آتش مقدّس و خوارداشت آیین مزدیسنا) در برخی متون پهلوی، جهان پهلوانی دربار ضحّاک در گرشاسپ نامه و برخی متون تاریخی، و تلاش فردوسی برای جاودانه کردن رستم به عنوان جهان پهلوان و نگهداشت نظم و وحدت داستانی شاهنامه، از دلایل مهمّ این رنگ باختگی است.
کلمات کلیدی
, گرشاسپ, کردارشناسی, اسطوره, حماسه, اوستا, متون تاریخی@article{paperid:1033403,
author = {پورخالقی چترودی, مهدخت and محمدرضا راشد محصل and نقوی, نقیب and طبسی, حمید},
title = {کردارشناسی گرشاسپ در گذاراز اسطوره به حماسه و تاریخ},
journal = {جستارهای نوین ادبی},
year = {2011},
volume = {43},
number = {127},
month = {March},
issn = {2008-7187},
pages = {43--66},
numpages = {23},
keywords = {گرشاسپ، کردارشناسی، اسطوره، حماسه، اوستا، متون تاریخی},
}
%0 Journal Article
%T کردارشناسی گرشاسپ در گذاراز اسطوره به حماسه و تاریخ
%A پورخالقی چترودی, مهدخت
%A محمدرضا راشد محصل
%A نقوی, نقیب
%A طبسی, حمید
%J جستارهای نوین ادبی
%@ 2008-7187
%D 2011