عنوان : ( تحلیل الگویی نمودهای رمانتیسم در شعر سپهری )
نویسندگان: سیما ارمی اول , مهدخت پورخالقی چترودی ,چکیده
زبان، نوع نگرش، جهان بینی و سبک شعری سپهری، شعر او را به اصول و مبانی مکتب رمانتیسم نزدیک کرده است. همانندی و مناسبات گسترده میان دید، اندیشه و احساس سهراب با مبانی اندیشه مکتب رمانتیسم قابل بررسی است. بر این مبنا و با توجه به روح عرفانی حاکم بر درونمایه های شعر سهراب، ساختار الگویی شعر او را از همان زاویه ای تحلیل کرده ایم که منتقدان بر اساس آن به تحلیل الگویی زیباشناسی و نگرش رمانتیک دست زده اند. در این جستار، شعر سهراب با محوریّت الگوی سفر در دو محور عرضی ( با تمرکز بر شعر شاخص صدای پای آب) و طولی «شعر- زندگی» او، ضمن تحلیل مناسبات و نظام تکرار این الگو در مجموعۀ اشعارش، تبیین و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که بخشی از مؤلفه های جهان اندیشه رمانتیست ها مانند بازگشت به طبیعت و بدوی گرایی، غلیان احساسات، غلبۀ تخیّل، خردستیزی، من مداری و انزواطلبی، ستایش کودکی، گریز از حال و سفر به سوی جامعۀ آرمانی، فردیّت و رسیدن به آزادی که در اصول هنری این مکتب، خاصیّت الگویی یافته اند و در نظام بصری، فکری، زبانی و ساختار آثار رمانتیک با نظم معنی داری تکرار شده اند، از نمودهای اصلی تبلور غلبۀ ناخودآگاه بر خاستگاه های روانی خلاقیّت در این مکتب و وجه اشتراک زیباشناسی این مرام هنری- فلسفی و غایت گرایی ناخودآگاه مؤلف در مسیر تکرار الگوهای ازلی بنیادین چون فردیت و تشرّف است.
کلمات کلیدی
, رمانتیسم, سهراب سپهری, تحلیل الگویی, سفر, صدای پای آب, فردیت, تشرّف@article{paperid:1034148,
author = {ارمی اول, سیما and پورخالقی چترودی, مهدخت},
title = {تحلیل الگویی نمودهای رمانتیسم در شعر سپهری},
journal = {پژوهش های ادبی و بلاغی},
year = {2013},
volume = {1},
number = {1},
month = {March},
issn = {2322-3979},
pages = {70--87},
numpages = {17},
keywords = {رمانتیسم، سهراب سپهری، تحلیل الگویی، سفر، صدای پای آب، فردیت، تشرّف},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل الگویی نمودهای رمانتیسم در شعر سپهری
%A ارمی اول, سیما
%A پورخالقی چترودی, مهدخت
%J پژوهش های ادبی و بلاغی
%@ 2322-3979
%D 2013