عنوان : ( بررسی تأثیر ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی بر خرید مواد غذایی با تعدیلگری متغیر بومشناختی مشتری )
نویسندگان: فریبرز رحیم نیا , سیدمسلم علوی دارابی , مهدی نجفی سیاهرودی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف پژوهش پیش رو، بررسی تأثیر ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی بر خرید محصولات غذایی با نقش تعدیلگری متغیرهای بومشناختی است. این پژوهش از دید روش، توصیفی/ پیمایشی و از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است. دادههای پژوهش با کمک پرسشنامههایی گردآوری شد که در میان مشتریان پنج فروشگاه عمدهی مواد غذاییِ شهر شیراز به تعداد 400 نفر توزیع شد. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و در سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ (برای کل پرسشنامه و متغیرهای پژوهش بهصورت جداگانه) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی، هر دو بر خرید مواد غذایی اثرگذارند، اما تأثیر ویژگیهای دیداری بیشتر از ویژگیهای کارکردی است. در این میان زیرمؤلفههای ویژگی دیداری، مؤلفهی اطلاعات روی بستهبندی و در میان زیرمؤلفههای کارکردی، مؤلفهی دوام بستهبندی، بیشترین اثر را بر خرید مواد غذایی دارند. از سوی دیگر، مشخص شد که ویژگیهای بومشناختی توانستهاند اکثر روابط میان ویژگیهای بستهبندی و خرید مواد غذایی را تعدیل کنند.
کلمات کلیدی
, ویژگی دیداری بستهبندی, ویژگی کارکردی بستهبندی, متغیرهای بومشناختی.@article{paperid:1034187,
author = {رحیم نیا , فریبرز and علوی دارابی, سیدمسلم and نجفی سیاهرودی, مهدی},
title = {بررسی تأثیر ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی بر خرید مواد غذایی با تعدیلگری متغیر بومشناختی مشتری},
journal = {مدیریت بازرگانی},
year = {2012},
volume = {4},
number = {3},
month = {December},
issn = {2008-5907},
pages = {65--82},
numpages = {17},
keywords = {ویژگی دیداری بستهبندی، ویژگی کارکردی بستهبندی، متغیرهای بومشناختی.},
}
%0 Journal Article
%T بررسی تأثیر ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی بر خرید مواد غذایی با تعدیلگری متغیر بومشناختی مشتری
%A رحیم نیا , فریبرز
%A علوی دارابی, سیدمسلم
%A نجفی سیاهرودی, مهدی
%J مدیریت بازرگانی
%@ 2008-5907
%D 2012