عنوان : ( ارزیابی کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران براساس جهت گیریهای برنامه درسی و تجربه مدرسان )
نویسندگان: محمد اکبری بورنگ , حسین جعفری ثانی , محمدرضا آهنچیان , حسین کارشکی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
امروزه کیفیت و اثربخشی آموزش از اهمیت مضاعفی برخوردار است، مؤسسات و دانشگاههای ارائه کننده آموزش به طور مداوم به ارزیابی کیفیت و عوامل دخیل در آن میپردازند. هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت یادگیری الکترونیکی استادان با توجه به جهت گیریهای برنامه درسی و تجربه یادگیری الکترونیکی آنان میباشد. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای می باشد، جامعه آماری شامل استادان و دانشجویان دانشگاه های، فردوسی مشهد، امیر کبیر، علم و صنعت، خواجه نصیر الدین طوسی و علوم و حدیث می-باشند. نمونه مورد بررسی به شیوه طبقهای تصادفی تعداد 714 دانشجو و 63 استاد انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جهت گیری های برنامه درسی و پرسشنامه ارزیابی کیفیت یادگیری الکترونیکی انجام شد. آزمون های تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون لوین و آزمون تعقیبی توکی به منظور تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد؛ دانشجویان شرکت کننده در دوره های مجازی کیفیت یادگیری الکترونیکی را در سطح متوسط و بالاتر از متوسط ارزیابی کردند. کیفیت ارائه یادگیری الکترونیکی استادان بر حسب جهت گیرهای برنامه درسی آنان متفاوت بود. بین تجربه ارائه یادگیری الکترونیکی و کیفیت ارائه یادگیری الکترونیکی در مولفه-های توجه به تفاوت های فردی، تسهیل همکاری بین دانشجویان، ارائه بازخورد و ارزشیابی رابطه معناداری مشاهده شد. همچنین دانشجویان دختر کیفیت یادگیری الکترونیکی را در مقایسه با دانشجویان پسر در سطح بالاتری ارزش گذاری نمودند.
کلمات کلیدی
, کیفیت یادگیری الکترونیکی, جهت گیری های برنامه درسی, اعضای هیأت علمی@article{paperid:1035129,
author = {محمد اکبری بورنگ and جعفری ثانی, حسین and آهنچیان, محمدرضا and کارشکی, حسین},
title = {ارزیابی کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران براساس جهت گیریهای برنامه درسی و تجربه مدرسان},
journal = {پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی},
year = {2013},
volume = {18},
number = {66},
month = {January},
issn = {۱۰۲۱-۵۱۰۷},
pages = {75--97},
numpages = {22},
keywords = {کیفیت یادگیری الکترونیکی، جهت گیری های برنامه درسی، اعضای هیأت علمی},
}
%0 Journal Article
%T ارزیابی کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران براساس جهت گیریهای برنامه درسی و تجربه مدرسان
%A محمد اکبری بورنگ
%A جعفری ثانی, حسین
%A آهنچیان, محمدرضا
%A کارشکی, حسین
%J پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی
%@ ۱۰۲۱-۵۱۰۷
%D 2013