عنوان : ( بررسی گرایش به مصرف کالاهای خارجی و عوامل مؤثر بر آن با تاکید بر رسانه )
نویسندگان: معصومه طالبی دلیر , حسین اکبری ,چکیده
مطالعه حاضر در پی بررسی میزان گرایش به مصرف کالاهای خارجی و عوامل مؤثر بر آن با تأکید بر رسانه است. برای این منظور، متغیرهای مصرف رسانهای، ارزش مادی، رقابت منزلتی، نارضایتی از زندگی و پایبندی دینی به عنوان عوامل اجتماعی و متغیر تناسب نداشتن قیمت کالاهای ایرانی با کیفیت به عنوان عامل اقتصادی مؤثر بر «گرایش به مصرف کالای خارجی» وارد تحلیل شدهاند. مطالعه با روش پیمایشی و با حجم نمونه 358 نفر صورت گرفته است. بر اساس نتایج، مردان و افراد مجرد نسبت به زنان و افراد متأهل گرایش بیشتری به مصرف کالاهای خارجی دارند. همچنین متغیرهای میزان مصرف رسانهای، ارزش مادی، رقابت منزلتی و تناسب نداشتن قیمت کالاهای ایرانی با کیفیت آن، دارای اثر افزایشی بر گرایش به کالاهای خارجی هستند؛ در حالی که متغیرهای پایبندی دینی و نارضایتی از زندگی، اثر منفی و معناداری بر گرایش به کالاهای خارجی میگذارند.
کلمات کلیدی
, گرایش, کالای خارجی, مصرف, رسانه@article{paperid:1035362,
author = {معصومه طالبی دلیر and اکبری, حسین},
title = {بررسی گرایش به مصرف کالاهای خارجی و عوامل مؤثر بر آن با تاکید بر رسانه},
journal = {پژوهشهای ارتباطی},
year = {2013},
volume = {73},
number = {1},
month = {April},
issn = {1025-3963},
pages = {105--127},
numpages = {22},
keywords = {گرایش، کالای خارجی، مصرف، رسانه},
}
%0 Journal Article
%T بررسی گرایش به مصرف کالاهای خارجی و عوامل مؤثر بر آن با تاکید بر رسانه
%A معصومه طالبی دلیر
%A اکبری, حسین
%J پژوهشهای ارتباطی
%@ 1025-3963
%D 2013