عنوان : ( اثر دستورالعمل های کانون توجه بر یادگیری تکلیفی تعادلی در بیماری پارکینسون )
نویسندگان: ناصر زنگی آبادی , المیرا شرکاء , علیرضا صابری کاخکی ,چکیده
قدمه و هدف: تحقیقات گذشته در بزرگسالان جوان نشان دادند که دستورالعمل کانون توجه بیرونی (اثر حرکات در محیط) نسبت به دستورالعمل کانون توجه درونی (خود حرکات) منجر به یادگیری حرکتی اثربخش تر و خودکاری بالاتری در کنترل حرکات می شود. از این رو، هدف از انجام این تحقیق بررسی اثر دستورالعمل های کانون توجه بر اکتساب و یادداری تکلیف تعادلی در بیماران پارکینسون بود. روش کار: 23 بیمار مبتلا به پارکینسون که توسط پزشک متخصص اعصاب معاینه شدند و واجد شرایط برای شرکت در این پژوهش بودند از طریق آزمون تعادلی برگ در سه گروه کنترل، بیرونی و درونی مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در هر گروه به مدت 5 روز آزمون تعادلی برگ را تمرین کرده و 72 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین آزمون یادداری از آنان گرفته شد. یافته ها: تعادل شرکت کنندگان در هر سه شرایط بیرونی، درونی و کنترل در آزمون تعادلی برگ هم در مرحله اکتساب و هم یادداری بهبود پیدا کرد. در مقایسه ای که بین گروهها صورت گرفت، با اینکه گروه بیرونی بهتر از دو گروه دیگر عمل کرده بودند اما اختلافات معناداری بین سه گروه در اکتساب و یادداری وجود نداشت (05/0 < p ). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تاثیر تمرین حرکتی را در بهبود مهارت تعادل در بیماران پارکینسون تائید نمود؛ اما مزیتی در مورد دستورالعمل توجه بیرونی بر درونی یا برعکس پیدا نکرد. بنابراین پیشنهاد می کند که احتمالا تأثیرات دستورالعمل های کانون توجه عموماً در همه انواع مهارتها و محیط های آموزشی بطور یکسان اتفاق نمی افتد. Introduction: Studies with adults have shown that an external focus of attention results in more learning and greater automaticity than an internal focus. Hence, this study was conducted to evaluate the effects of attentional focus instructions on learning of balance skill amongst patients with Parkinson disease. Methods: In this quasi-experimental study, all Parkinson\'s disease patients referred to neurology clinic were examined by a neurologist and 23 patients who met the inclusion criteria of this study were evaluated using Berg balance scale. They were randomly assigned to control, external, and internal groups. The participants of each group practiced Berg balance scale for five days and then conducted the retention test, 72 hours after the last session. To compare the results of 4 stages of practice, analysis of variance for repeated data was used and P<0.05 was considered statistical significant. Results: Using Berg balance scale revealed that the participants\' balance improved in all control, internal and external groups regarding performance and retention. The comparison between the groups also showed that although the external group performed better than the other two groups, there was no significant difference between them regarding performance and retention. Conclusion: The results of this study confirmed the effect of practice on improvement of balance skill amongst patients with Parkinson\'s disease. However, external and internal attentional focus instructions had no advantage over one another. Therefore, it seems that attentional focus instructions do not probably act similarly in all types of skills and educational environments
کلمات کلیدی
, بیماری پارکینسون, فراگیری, نگهداری, تعادل Parkinson Disease – Performance – Retention - Balance@article{paperid:1036292,
author = {ناصر زنگی آبادی and المیرا شرکاء and صابری کاخکی, علیرضا},
title = {اثر دستورالعمل های کانون توجه بر یادگیری تکلیفی تعادلی در بیماری پارکینسون},
journal = {Hormozgan Medical Journal},
year = {2013},
volume = {4},
number = {4},
month = {November},
issn = {2383-1979},
pages = {325--332},
numpages = {7},
keywords = {بیماری پارکینسون، فراگیری، نگهداری، تعادل
Parkinson Disease – Performance – Retention - Balance},
}
%0 Journal Article
%T اثر دستورالعمل های کانون توجه بر یادگیری تکلیفی تعادلی در بیماری پارکینسون
%A ناصر زنگی آبادی
%A المیرا شرکاء
%A صابری کاخکی, علیرضا
%J Hormozgan Medical Journal
%@ 2383-1979
%D 2013