علوم و فناوری اطلاعات, دوره (26), شماره (1), سال (2010-12) , صفحات (145-166)

عنوان : ( بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های بیرجند و فردوسی بر اساس الگوی فراگرد جست وجوی اطلاعات کولثاو )

نویسندگان: سید مهدی نارمنجی-دانشجو , محسن نوکاریزی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های بیرجند و فردوسی در فراگرد تهیه طرح تحقیق پایان نامه یشان بر اساس الگوی فراگرد جست وجوی اطلاعات کولثاو می پردازد. آزمودنی های این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه های بیرجند و فردوسی بودند که طرح تحقیق پایان نامه یشان تا پایان نیم‏سال اول تحصیلی 1387-1388 به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دو دانشگاه رسیده بود. این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت: در مرحله نخست از پرسشنامه و در مرحله دوم از مصاحبه برای گردآوری داده ها استفاده شد. یافته های حاصل از هر دو مرحله این پژوهش نشان می دهد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های بیرجند و فردوسی در فراگرد تهیه طرح تحقیق پایان‏نامه‏های خویش همان مراحل ذکر شده در الگوی فراگرد جست وجوی اطلاعات کولثاو را با تفاوتی های جزئی طی کرده و تقریباً احساسات و اندیشه های متناظر با مراحل موجود در الگوی کولثاو را نشان داده اند. نتایج هم چنین نشان داد که به طور کلی بین دانشجویان مرد و زن هم چنین بین دانشجویان حوزه های تحصیلی مختلف (علوم انسانی،‌ علوم پایه، فنی و مهندسی، و کشاورزی) از نظر احساسات و اندیشه‏های حاکم بر مراحل مختلف فراگرد جست‏وجوی اطلاعات تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که الگوی کولثاو به جنسیت و حوزه تحصیلی خاصی وابسته نیست و در همه حوزه های تحصیلی و برای هر دو جنسیت مرد و زن قابل کاربرد است.

کلمات کلیدی

, رفتار اطلاع یابی, الگوی اطلاع یابی کولثاو, دانشگاه فردوسی, دانشگاه بیرجند, دانشجویان