عنوان : ( انقیاد کودکان در نظام آموزشی: نقد تبارشناسانهی رویکردهای انضباطی در مدرسه )
نویسندگان: مرضیه عالی , بختیار شعبانی ورکی , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی , محمدرضا آهنچیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
کودکان در طول تاریخ آموزش و پرورش همواره از طریق روشها، راهبردها و دیدگاههای مختلف کنترل شده و به نظم در آمدهاند. این شیوهها که امروزه به عنوان شیوههای نوین انضباطی در مدرسه به کار گرفته میشوند، از نظر میشل فوکو و پیروانش؛ یعنی رز، مارشال، رادفورد و میلی[1] به عنوان روشهای انقیاد کودکان در نظامهای آموزشی مورد انتقاد قرار گرفتهاند. در این مقاله تصریح شده است که چگونه شیوههای انضباطی که با هدف تربیت افرادی سودمند و مفید برای اجتماع در نظامهای آموزشی به کار گرفته میشوند، میتوانند به انقیاد و مطیعسازی آنها منجر شوند. از این رو ضمن تبیین این نگاه نقادانه به رژیمهای عمل انضباطی در نظام آموزشی، به تأسی از دیدگاه تبارشناسانهی فوکو، پیوند میان قدرت- دانش در تحول فهم بشر از عمل انضباطی مورد بررسی قرار گرفته و خاطر نشان شده است که طی تاریخ تحول رویکردهای انضباطی ( مداخلهای، تعاملی و عدم مداخله) در دانش تربیتی؛ گفتمانهای اقتصادی- سیاسی و اجتماعی لیبرالیستی، نظامهای آموزشی را تبدیل به عاملی برای انقیاد کودکان توسط خودشان کردهاند.
کلمات کلیدی
تعذیب؛ تنبیه؛ انضباط مدرن؛ رویکرد مداخلهای انضباط؛ رویکرد تعاملی انضباط؛ رویکرد عدم مداخلهای انضباط@article{paperid:1037209,
author = {عالی, مرضیه and شعبانی ورکی, بختیار and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره and آهنچیان, محمدرضا},
title = {انقیاد کودکان در نظام آموزشی: نقد تبارشناسانهی رویکردهای انضباطی در مدرسه},
journal = {علوم تربیتی - شهید چمران اهواز},
year = {2013},
volume = {6},
number = {1},
month = {September},
issn = {2008-8817},
pages = {5--28},
numpages = {23},
keywords = {تعذیب؛ تنبیه؛ انضباط مدرن؛ رویکرد مداخلهای انضباط؛ رویکرد تعاملی انضباط؛ رویکرد عدم مداخلهای انضباط},
}
%0 Journal Article
%T انقیاد کودکان در نظام آموزشی: نقد تبارشناسانهی رویکردهای انضباطی در مدرسه
%A عالی, مرضیه
%A شعبانی ورکی, بختیار
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%A آهنچیان, محمدرضا
%J علوم تربیتی - شهید چمران اهواز
%@ 2008-8817
%D 2013