Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران, دوره (23), شماره (3), سال (2015-10) , صفحات (429-442)

عنوان : ( مطالعات کانی‌شناختی توده‌های نفوذی و زون‌های آلتراسیون و انطباق آن با داده‌های ژئوشیمیایی در کانسار مس گزو، جنوب‌غرب دیهوک )

نویسندگان: امیر مهدوی , محمدحسن کریم پور , محمدرضا حیدریان شهری , آزاده ملکزاده شفارودی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

کانسار مس گزو در مرز دو بلوک طبس و لوت و در 65 کیلومتری جنوب شرق شهرستان طبس و 15 کیلومتری جنوب‌غرب دیهوک قرار دارد. سنگ‌شناسی غالب در منطقه را واحدهای دولومیت شتری و شیل و ماسه‌سنگ شمشک تشکیل می‌دهند. توده‌های نفوذی، غالباً با ترکیب حدواسط از گستردگی و تنوع بالایی در منطقه برخوردارند و ترکیب آنها شامل دیوریت، مونزونیت، کوارتز مونزونیت تا گرانیت است. این توده‌ها از نظر کانی‌شناسی دارای کانی‌های کوارتز، پلاژیوکلاز، پتاسیم فلدسپات، هورنبلند و کمی بیوتیت و پیروکسن هستند. کانی‌های فرعی عبارتند از آپاتیت و زیرکن. آلتراسیون‌های اصلی موجود در این منطقه عبارتند از: کوارتز- سرسیت- پیریت، سیلیسی- کربنات، پروپیلیتیک و اسکارنی شدن. کانی‌های اصلی ثانویه عبارتند از: سرسیت، کوارتز، کربنات، کلریت، اپیدوت و مجموعه کانی‌های کالک سیلیکاته مانند گارنت، ولاستونیت، ایدوکراز و.... در مساحتی بالغ بر 70 کیلومتر مربع، زون‌های کانی‌سازی و آلتراسیون حداقل در چهار نقطهGA.II-GA.I -GA.III و GA.IV قابل مشاهده است. کانی سازی عمدتاً به شکل افشان، استوک ورک و به میزان کمتر برش هیدروترمالی دیده می شود. کانی‌های اولیه شامل پیریت، کالکوپیریت، اسفالریت، باریت و کانی‌های ثانویه شامل کالکوزیت، کوولیت، کوپریت، مالاکیت، کریزوکلا، آتاکامیت و فیروزه است. با توجه به حضور انواع توده‌های نفوذی حدواسط تا اسیدی، نوع و گسترش آلتراسیون، نوع و شکل کانی‌سازی و نیز داده‌های ژئوشیمی، این کانسار به عنوان نخستین کانه‌زایی مس پورفیری و اسکارن وابسته به آن در بلوک طبس شناخته می‌شود.

کلمات کلیدی

, کانسار گزو, بلوک طبس, مس پورفیری, کانی‌سازی افشان, کانی‌سازی استوک‌ورک.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1037844,
author = {مهدوی, امیر and کریم پور, محمدحسن and حیدریان شهری, محمدرضا and ملکزاده شفارودی, آزاده},
title = {مطالعات کانی‌شناختی توده‌های نفوذی و زون‌های آلتراسیون و انطباق آن با داده‌های ژئوشیمیایی در کانسار مس گزو، جنوب‌غرب دیهوک},
journal = {Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران},
year = {2015},
volume = {23},
number = {3},
month = {October},
issn = {1561-6290},
pages = {429--442},
numpages = {13},
keywords = {کانسار گزو، بلوک طبس، مس پورفیری، کانی‌سازی افشان، کانی‌سازی استوک‌ورک.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مطالعات کانی‌شناختی توده‌های نفوذی و زون‌های آلتراسیون و انطباق آن با داده‌های ژئوشیمیایی در کانسار مس گزو، جنوب‌غرب دیهوک
%A مهدوی, امیر
%A کریم پور, محمدحسن
%A حیدریان شهری, محمدرضا
%A ملکزاده شفارودی, آزاده
%J Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران
%@ 1561-6290
%D 2015

[Download]