عنوان : ( بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران )
نویسندگان: سیروس منصوری , مرتضی کرمی , میمنت عابدینی ,![](images/pdf_icon.png)
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان به کارگیری روشهای تدریس مبتنی برر روی کرد سازنده گرایی در بین اعضای هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشرگاه مازندران بود. روش تحقیق مطالعه ی حاضر، توصیفی پیمایشی است. جامعه ی - آماری پژوهش را اعضای هیأت علمی و دانشجویان گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران تشکیل میدهند. به منظور بررسی میزان به کارگیری روشهای تدریس مبتنی بر سازنده گرایی با دو روش پیمایش و مشاهده و با ابزار پرسش نامه محقق ساخته ی 24 گویه ای و چک لیست محقق ساخته ی 24 گویهای به بررسی دیدگاه دانشجویان و مشاهده ی کلاس درس اعضای هیأت علمی گروه مورد نظر پرداخته شد. نمونهگیری در بخش مشاهده، کلاسهای درس تمام اعضرای هیرأت علمری گروه و نمونهگیری در بخش پیمایش به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. دادههای گردآوری شده از پرسش نامه و چرک لیسرت برا روش کمری و برا استفاده از نرم افزار) spss ( و با استفاده از آزمون هر ای تری تر کنمونر های و تری مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشران داد کره اعضرای هیأت علمی گروه یادشده از روش های تدریس مبتنی بر روی کرد سازندهگرا بهره نمیگیرند و بهصورت سرنتی تردریس مر یکننرد. تردریس اسرتادان در مقطر کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی سازندهگراتر است، گر چه تفراوت تنهرا در بهصورت معنادار است. هم چنین تفاوت معناداری بین دیدگاهمشاهدهگران و دانشجویان از میزان به کارگیری ایرن روی کررد در کلاس درس nمشاهده شد و مشاهد گران در مقایسه با دانشجویان قائل به تدریس سازنده گر اتر در کلاسهای موردنظر بودند.
کلمات کلیدی
, آموزش عالی, تدریس, سازنده گرایی, اعضاء هیئت علمی@article{paperid:1038355,
author = {سیروس منصوری and کرمی, مرتضی and میمنت عابدینی},
title = {بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران},
journal = {پژوهش های برنامه درسی},
year = {2013},
volume = {2},
number = {1},
month = {March},
issn = {2251-6794},
pages = {101--118},
numpages = {17},
keywords = {آموزش عالی، تدریس، سازنده گرایی، اعضاء هیئت علمی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
%A سیروس منصوری
%A کرمی, مرتضی
%A میمنت عابدینی
%J پژوهش های برنامه درسی
%@ 2251-6794
%D 2013