عنوان : ( بررسی رابطه سبک تفکر مدیران آموزشی با سبک رهبری تحولی آنان بر اساس مدل بس و اولیو )
نویسندگان: علی مهدوی شکیب , محمدرضا آهنچیان , بهروز مهرام ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک تفکر با سبک رهبری تحولی مدیران آموزشی انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان در مدارس دولتی شهر نیشابور به تعداد 1027 نفر بود. 72 مدیر مدرسه به روش سرشماری و270 نفر از معاونان و معلمان به روش انتخاب تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش دو پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ-واگنر (1992) و پرسشنامه سنجش رهبری تحولی بس و اولیو (1985) بود . نمرات سبک تفکر مدیران توسط خود آنان و میزان انطباق رفتار مدیران با شاخصهای رهبری تحولی توسط معلمان و معاونان مشخص شد. از طریق ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه سبک تفکر و رهبری تحولی به ترتیب 92/0 و 93/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t همبسته، و آزمون میانگین برای گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که: 1) مدیران مدارس به ترتیب در سبکهای تفکر قضایی، آزادمنشانه، اجرایی، بیرونی و کلی نسبت به دیگر سبکهای تفکر، نمره بالاتری دارند؛ 2) مدیران مدارس در شاخصهای رهبری تحولی در دو شاخص انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی نمره بالاتری را کسب نمودند و 3) بین سبکهای تفکر و سبک رهبری تحولی مدیران رابطه معناداری مشاهده نشد.
کلمات کلیدی
, سبک تفکر, مدیر, سبک رهبری تحولی, مدرسه ابتدایی@article{paperid:1038545,
author = {مهدوی شکیب, علی and آهنچیان, محمدرضا and مهرام, بهروز},
title = {بررسی رابطه سبک تفکر مدیران آموزشی با سبک رهبری تحولی آنان بر اساس مدل بس و اولیو},
journal = {رهبری و مدیریت آموزشی},
year = {2013},
volume = {6},
number = {4},
month = {January},
issn = {1735-8493},
pages = {137--155},
numpages = {18},
keywords = {سبک تفکر، مدیر، سبک رهبری تحولی، مدرسه ابتدایی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی رابطه سبک تفکر مدیران آموزشی با سبک رهبری تحولی آنان بر اساس مدل بس و اولیو
%A مهدوی شکیب, علی
%A آهنچیان, محمدرضا
%A مهرام, بهروز
%J رهبری و مدیریت آموزشی
%@ 1735-8493
%D 2013