شاهنامه و پژوهشهای آیینی , 2013-05-15

عنوان : ( بررسی ارتباط میان کنش آیینی و تکرار الگوهای اساطیری و بررسی نمودگاری آن در تحلیل اسطورة توتمی گاو در شاهنامة فردوسی )

نویسندگان: فرزاد قائمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

آنچه در روند یک آیین، برای فرد معتقد به نظام ذهنی حاکم بر آن رخ می دهد، یک "تجربة اساطیری" است. تجربة اساطیری، به مثابه آیینی نمایشی است که به طور منظم باید تکرار شود آیینها در شاهنامه نیز کارکرد تکرار ارزشهای کهن الگویی را نمایندگی می-کنند. نظریة اسطوره- آیین، بر اساس نگره ای مبتنی بر زمینه ای انسان شناختی، اعتقاد دارد که وجود اسطوره، معطوف به وجود آیین است. در این جستار، به یاری رهیافتهای برآمده از این نظریه، اسطورة توتمی گاو در شاهنامة فردوسی بررسی شده است و بر مبنای این واکاوی، سه لایة معنایی برای ابعاد آیینی این اسطوره مشخص شده است: حرمت کشتن آن؛ تبدیل شدن آن به یک پدر- مربی (پرمایون)؛ کیش قربانی و تبدیل شدن آن به قربانی نمادین؛ و در نهایت، تکرار کنش آیینی مرتبط با الگوی جاودانگی نیای توتمی در ابزاری مرتبط با مفهوم آن که وسیلة تکرار یک آیین است (گرز گاوسر).

کلمات کلیدی

, آیین, تکرار الگویی, شاهنامه, اسطوره, گاو, توتم, فریدون.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1040064,
author = {قائمی, فرزاد},
title = {بررسی ارتباط میان کنش آیینی و تکرار الگوهای اساطیری و بررسی نمودگاری آن در تحلیل اسطورة توتمی گاو در شاهنامة فردوسی},
booktitle = {شاهنامه و پژوهشهای آیینی},
year = {2013},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {آیین، تکرار الگویی، شاهنامه، اسطوره، گاو، توتم، فریدون.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی ارتباط میان کنش آیینی و تکرار الگوهای اساطیری و بررسی نمودگاری آن در تحلیل اسطورة توتمی گاو در شاهنامة فردوسی
%A قائمی, فرزاد
%J شاهنامه و پژوهشهای آیینی
%D 2013

[Download]