عنوان : ( طراحی و شبیه سازی لبهی حمله بال در هواپیمای فوق سبک و بهبود طراحی سازه برای تحمل برخورد پرنده )
نویسندگان: حسن پاهنگه , محمد حسین ابوالبشری ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
برخورد پرنده با هواپیما یکی از متداولترین و خطرناکترین حوادثی است که امروزه صنایع هوایی را با چالش روبهرو کرده است. برای کاهش خسارات و صدمات ناشی از برخورد پرنده، سازهی هواپیما باید توانایی مقاومت در برابر چنین برخوردی را داشته باشد. برای طراحی و ساخت چنین سازهای استفاده از مدلسازیهای عددی توسط نرمافزارهای اجزای محدود سریعترین و کمهزینهترین راه حل است. در این پژوهش ابتدا انواع روشهای لاگرانژی (Lagrangian) ، اولری لاگرانژی انتخابی (Arbitrary Lagrangian Eulerian) و هیدرودینامیک ذرات هموارشده (Smoothed Particle Hydrodynamic) برای مدلسازی برخورد پرنده به یک سازه توصیف و بررسی شده است و صحت نتایج حاصل از این مدلسازیها از طریق مقایسه با نتایج تست تجربی برخورد پرنده به یک صفحهی صلب ارزیابی میشوند. سپس مناسبترین روش از بین آنها انتخاب شده است و از آن برای مدلسازی برخورد پرنده به سازهی بال یک هواپیمای فوق سبک استفاده شده است. در مرحلهی بعد با تغییر ابعاد و پارامترهای اجزای سازهی داخلی بال با توجه به اهمیت وزن سازه در طراحی هواپیما مناسبترین چیدمان و ابعاد برای این اجزا به نحوی انتخاب شده است که آسیب وارده در اثر برخورد پرنده به بال جدی نباشد و امکان ادامهی پرواز و فرودی ایمن فراهم گردد.
کلمات کلیدی
, برخورد پرنده, روش لاگرانژی, روش اولری لاگرانژی انتخابی, روش هیدرودینامیک ذرات هموارشده, سازهی بال@inproceedings{paperid:1040913,
author = {پاهنگه, حسن and ابوالبشری, محمد حسین},
title = {طراحی و شبیه سازی لبهی حمله بال در هواپیمای فوق سبک و بهبود طراحی سازه برای تحمل برخورد پرنده},
booktitle = {سیزدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران تهران},
year = {2014},
location = {تهران, ايران},
keywords = {برخورد پرنده- روش لاگرانژی- روش اولری لاگرانژی انتخابی- روش هیدرودینامیک ذرات هموارشده- سازهی بال},
}
%0 Conference Proceedings
%T طراحی و شبیه سازی لبهی حمله بال در هواپیمای فوق سبک و بهبود طراحی سازه برای تحمل برخورد پرنده
%A پاهنگه, حسن
%A ابوالبشری, محمد حسین
%J سیزدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران تهران
%D 2014