Language Related Research- جستارهای زبانی, دوره (6), شماره (3), سال (2015-9) , صفحات (45-64)

عنوان : ( بررسی کنش‌گفتاری «استدلال» در زبان تبلیغات مجلات انگلیسی و فارسی )

نویسندگان: رضا پیش قدم , آتنا عطاران ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه به اهمیت تبلیغات در به تصویر کشیدن زبان تفکرات غالب جامعه، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی موشکافانه کنش‌گفتاری استدلال در زبان تبلیغات فارسی و انگلیسی مجلات بپردازد. بدین منظور، 100 تبلیغ از مجلات انگلیسی و فارسی (50 تبلیغ از مجلات فارسی و50 تبلیغ از مجلات انگلیسی) که در ده سال اخیر به چاپ رسیده‌اند مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از آنکه تبلیغ‌های مذکور به صورت تصادفی انتخاب و گردآوری شدند، از مدل تولمن (1958) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج آماری آزمون کای دو بر روی عناصر مختلف کنش‌گفتاری استدلال تفاوت‌های معناداری میان تبلیغات فارسی و انگلیسی نشان داد. یافته‌های این پژوهش نشان داد استدلال‌های تبلیغات فارسی برپایه "ادعا" استوار است حال آن که تبلیغات انگلیسی از "داده" بیشتر استفاده می‌کنند. در پایان، دلایل فرهنگی که به نظر می‌رسد منجر به این تفاوت شده است، مورد بحث قرار گرفتند.

کلمات کلیدی

کنش‌گفتاری استدلال؛ تبلیغات؛ فرهنگ؛ انگلیسی؛
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1041230,
author = {پیش قدم, رضا and عطاران, آتنا},
title = {بررسی کنش‌گفتاری «استدلال» در زبان تبلیغات مجلات انگلیسی و فارسی},
journal = {Language Related Research- جستارهای زبانی},
year = {2015},
volume = {6},
number = {3},
month = {September},
issn = {2322-3081},
pages = {45--64},
numpages = {19},
keywords = {کنش‌گفتاری استدلال؛ تبلیغات؛ فرهنگ؛ انگلیسی؛ فارسی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی کنش‌گفتاری «استدلال» در زبان تبلیغات مجلات انگلیسی و فارسی
%A پیش قدم, رضا
%A عطاران, آتنا
%J Language Related Research- جستارهای زبانی
%@ 2322-3081
%D 2015

[Download]