علوم درمانگاهی دامپزشکی ایران, دوره (7), شماره (1), سال (2014-5) , صفحات (51-57)

عنوان : ( آیا عصاره ی نخاع جنین گوساله توانایی القای تولید بافت عصبی را در بین عضلات دیواره ی شکم و صفاق در موش صحرایی دارد؟ )

نویسندگان: امین بیغم صادق , حسین نورانی , محمد شادخواست , مریم ترکیان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

برخلاف ماهیان و دوزیستان،‏ اعصاب محیطی پستانداران و اعصاب مرکزی در حالِ تکامل،‏ در سلولهای عصبی مرکزی پستانداران بالغ آکسونهای عملکردی پس از آسیب،‏ دوباره رشد نمیکنند. هدف از انجام این مطالعه این است که آیا عصارهی خام طناب نخاعی جنین گوساله میتواند القای سلولهای نورونی سیستم عصبی مرکزی را بین ماهیچههای دیوارهی شکم و صفاق موش صحرایی تحریک کند یا نه؟ در این مطالعه از 10 سر موش صحرایی بالغ استفاده و بیهوشی القا شد و به وسیلهی کتامین mg/kg 40 و آسپرومازین mg/kg 5 عضلانی ادامه یافت. یک میلی لیتر از عصارهی خام نخاعی تهیه شده،‏ بین صفاق و عضلات عرضی دیوارهی شکم تزریق شد. در هر هفته به مدت 5 هفته،‏ 2 موش صحرایی به روش انسانی معدوم شدند و نمونهها از محل تزریق عصاره گرفته شدند و در فرمالین 10 درصد نگهداری شد. رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین برای این ارزیابی استفاده شد. در 2 سر از موش های صحرایی (از 10 سر) در محل تزریق واکنش پیوگرانولوماتوز همراه با سلولهای غول پیکر و واکنشهای التهابی دیده شد. در 8 سر موش صحرایی دیگر هیچگونه واکنش التهابی در بررسیهای آسیب شناسی مشاهده نشد. اگرچه هیچ نشانهای از القای سلولهای نورونی در این مطالعه رؤیت نشد؛ لیکن تزریق این بیومتریال تهیه شده از نخاع جنینی پس از 5 هفته هیچگونه واکنش ایمنی در 80 درصد حیوانات مورد مطالعه ایجاد نکرد. برای بررسیهای بیشتر پیشنهاد میشود که از عصارهی حاصل از پروتئینهای اختصاصی طناب نخاعی استفاده شود و روند القای بافت عصبی با تکنیکهای بررسی بیان ژن انجام شود.

کلمات کلیدی

, جنین گوساله , مدل حیوانی موش صحرایی , عصاره خام طناب نخاعی , تولید سلول عصبی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1041566,
author = {امین بیغم صادق and نورانی, حسین and محمد شادخواست and مریم ترکیان},
title = {آیا عصاره ی نخاع جنین گوساله توانایی القای تولید بافت عصبی را در بین عضلات دیواره ی شکم و صفاق در موش صحرایی دارد؟},
journal = {علوم درمانگاهی دامپزشکی ایران},
year = {2014},
volume = {7},
number = {1},
month = {May},
issn = {2423-3625},
pages = {51--57},
numpages = {6},
keywords = {جنین گوساله ، مدل حیوانی موش صحرایی ، عصاره خام طناب نخاعی ، تولید سلول عصبی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T آیا عصاره ی نخاع جنین گوساله توانایی القای تولید بافت عصبی را در بین عضلات دیواره ی شکم و صفاق در موش صحرایی دارد؟
%A امین بیغم صادق
%A نورانی, حسین
%A محمد شادخواست
%A مریم ترکیان
%J علوم درمانگاهی دامپزشکی ایران
%@ 2423-3625
%D 2014

[Download]