عنوان : ( اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود کنشهای اجرایی افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی )
نویسندگان: نرگس پرهیزکار , علی مشهدی , جواد صالحی فدردی , محمدرضا فیاضی بردبار ,چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری مبتنی بر کنش های اجرایی، بر بهبود کنش وری اجرایی دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) بود. این پژوهش در سال تحصیلی 1392-1391 انجام و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. بدین منظور از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که قبلاً تشخیص ADHD گرفته بودند یا از نشانه های این اختلال رنج می بردند، دعوت شد. تشخیص اولیه از طریق مقیاس درجه بندی ADHD بزرگسالان بارکلی و تشخیص قطعی با مصاحبه ی روانپزشکی صورت گرفت. 32 نفر از دانشجویان مبتلا به ADHD انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفت. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه هایBAARS و نارسایی کنشهای اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، پس از مداخله، بهبود معناداری را در کنشهای اجرایی مدیریت زمان، برنامه ریزی و سازماندهی، خود انگیزشی و خودنظم جویی هیجانی نشان دادند. نتایج پژوهش نشان می دهد که گروه درمانی شناختی - رفتاری مبتنی بر کنش های اجرایی، بر بهبود کنش وری اجرایی دانشجویان مبتلا به ADHD مؤثر بوده و میتواند به عنوان یک رویکرد نوین به بهبود کنش های اجرایی در این دانشجویان منجر شده، و در کنار سایر درمانها مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی
, اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی؛ درمان شناختی , رفتاری؛ کنشهای اجرایی؛ دانشجویان@article{paperid:1041850,
author = {پرهیزکار, نرگس and مشهدی, علی and صالحی فدردی, جواد and محمدرضا فیاضی بردبار},
title = {اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود کنشهای اجرایی افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی},
journal = {پژوهش در سلامت روانشناختی},
year = {2013},
volume = {7},
number = {3},
month = {December},
issn = {2008-0166},
pages = {55--65},
numpages = {10},
keywords = {اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی؛ درمان شناختی - رفتاری؛ کنشهای اجرایی؛ دانشجویان},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود کنشهای اجرایی افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
%A پرهیزکار, نرگس
%A مشهدی, علی
%A صالحی فدردی, جواد
%A محمدرضا فیاضی بردبار
%J پژوهش در سلامت روانشناختی
%@ 2008-0166
%D 2013