روان شناسی بالینی, دوره (6), شماره (1), سال (2014-6) , صفحات (1-13)

عنوان : ( اثربخشی آموزش رایانه ای بازداری و حافظه کاری بر نشانه ها و اختلال های همبود زندانیان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در بزرگسالان )

نویسندگان: محمد حمزه لو , علی مشهدی , جواد صالحی فدردی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی یکی از اختلال های روان پزشکی شایع است که اغلب تا بزرگسالی پایدار بوده، با اختلال های روان پزشکی زیادی همبودی داشته و شیوع زیادی در جمعیت زندانیان دارد. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش بازداری و حافظه کاری در کاهش نشانه های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و اختلال های همبود زندانیان بزرگسال مبتلا به این اختلال بود. روش: برای این منظور، تعداد 30 نفر از زندانیان مرد زندان گرگان که تشخیص اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی را دریافت کرده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش که برنامه آموزشی بازداری یا حافظه کاری را طی 25 جلسه دریافت نمودند و یک گروه کنترل گمارده شدند. شدت نشانه ها با استفاده از مقیاس خود گزارشی اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی بزرگسالان ، پرسشنامه افسردگی بک- 2 ، پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه چند محوری بالینی میلون- 3 در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون سنجیده شد. یافته ها: آموزش بازداری رفتاری به بهبود نشانه های اختلال در گروه آزمایش منتهی نشد، اما آموزش حافظه کاری به کاهش نشانه های فزون کنشی-تکانشگری آنان منتهی شد. همچنین، یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش بازداری و حافظه کاری به کاهش نشانه های اختلال های همبود در بزرگسالان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی از جمله اضطراب و افسردگی منجر شد. نتیجه گیری: آموزش کنشهای اجرایی، به خصوص آموزش حافظه کاری نه تنها در کاهش نشانه های این اختلال تأثیر بسزایی دارند،بلکه می توانند به عنوان یک راهبرد درمانی برای کاهش نشانه های اختلال های همبود با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی مورد پژوهشهای آتی قرار گیرند تا اثر آنها به طور واضح تر نمایان شود.

کلمات کلیدی

, اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی , آموزش بازداری , آموزش حافظه کاری, اختلال های
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1042053,
author = {محمد حمزه لو and مشهدی, علی and صالحی فدردی, جواد},
title = {اثربخشی آموزش رایانه ای بازداری و حافظه کاری بر نشانه ها و اختلال های همبود زندانیان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در بزرگسالان},
journal = {روان شناسی بالینی},
year = {2014},
volume = {6},
number = {1},
month = {June},
issn = {2008-501X},
pages = {1--13},
numpages = {12},
keywords = {اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی ، آموزش بازداری ، آموزش حافظه کاری، اختلال های همبود.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثربخشی آموزش رایانه ای بازداری و حافظه کاری بر نشانه ها و اختلال های همبود زندانیان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در بزرگسالان
%A محمد حمزه لو
%A مشهدی, علی
%A صالحی فدردی, جواد
%J روان شناسی بالینی
%@ 2008-501X
%D 2014

[Download]