عنوان : ( بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبکهای مقابله ای زوجین متقاضی فرزند )
نویسندگان: الهه ذوقی فیاض , حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف , احمد علیپور , مهناز علیاکبری دهکردی ,چکیده
مقدمه: امروزه به واسطه ی افزایش میزان ناباروری زوجها و بیسرپرستی کودکان، فرزندخواندگی بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی برکاهش تنیدگی و تغییر سبکهای مقابلهای زوجین متقاضی فرزندخواندگی انجام گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمه آزمایشی است. جامعه ی پژوهش شامل تمام زوجین متقاضی فرزندخواندگی بوده که از خرداد 88 لغایت خرداد 89 به سازمان بهزیستی خراسان رضوی مراجعه نموده اند. زوجین واجد معیارهای پژوهش به شیوه ی نمونه ی در دسترس انتخاب و پرسشنامه ی اضطراب کتل و سبکهای مقابلهای لازاروس و فولکمن را تکمیل نمودند. از بین ایشان تعداد 14 زوج دارای نمرهی خام بیشتر از 35 در تست اضطراب و سبک مقابله ی هیجان مدار در پرسشنامه ی سبکهای مقابله بودند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد جایگزین شدند. سپس 8 جلسه ی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی برای گروه آزمون اجرا گردید. گروه شاهد روند عادی مراحل اداری را سپری نمودند. بعد از اجرای مداخله، میزان تنیدگی و سبکهای مقابله ی دو گروه مجددا اندازه گیری و 6 هفته بعد آزمون پیگیری روی گروه آزمون اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس یک سویه و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل گردید. یافتهها: بین دو گروه آزمون و شاهد، از نظر تفاوت نمرات در دو ﺁزمون اضطراب کتل (05/0P≤) و سبکهای مقابله (05/0P≤) تفاوت مثبت و معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای فرزتدخواندگی میتواند موجب کاهش میزان تنیدگی زوجین متقاضی فرزند گردیده و باعث شود که این افراد در مقابله با تنیدگی، بیشتر از سبکهای مقابلهی مسئلهمدار استفاده کنند. واژههای کلیدی: استرس، زوجین، فرزندخواندگی، مهارتها
کلمات کلیدی
, استرس, زوجین, فرزندخواندگی, مهارتها@article{paperid:1042774,
author = {الهه ذوقی فیاض and آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا and احمد علیپور and مهناز علیاکبری دهکردی},
title = {بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبکهای مقابله ای زوجین متقاضی فرزند},
journal = {اصول بهداشت روانی- Journal of Fundamentals of Mental Health},
year = {2012},
volume = {14},
number = {3},
month = {December},
issn = {۱۰۲۸-۶۹۱۸},
pages = {210--219},
numpages = {9},
keywords = {استرس، زوجین، فرزندخواندگی، مهارتها},
}
%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبکهای مقابله ای زوجین متقاضی فرزند
%A الهه ذوقی فیاض
%A آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا
%A احمد علیپور
%A مهناز علیاکبری دهکردی
%J اصول بهداشت روانی- Journal of Fundamentals of Mental Health
%@ ۱۰۲۸-۶۹۱۸
%D 2012