دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع , 2014-01-27

عنوان : ( سرویس اتوبوس توقف-محدود: راهکاری برای ارتقاء کارایی و سطح خدمتِ خطوط حمل‌ونقل عمومی با تقاضای بالا )

نویسندگان: مهدی ترابی میرآبادی , مجید سالاری ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

یکی از مشکلات طراحی و برنامه‌ریزی شبکه‌ حمل‌ونقل عمومی، توزیع نامتوازن تقاضا در طول خطوط آن است که باعث تخصیصِ ناکارای ناوگان حمل‌ونقل و ازدحام مسافر در وسایل نقلیه می‌شود. در این مقاله، قصد داریم تا این مشکل را با جایگزین کردن تعدادی سرویس توقف-محدود به جای سرویس معمولیِ یک خط پر تقاضا برطرف کنیم. برای این منظور، یک مدل ریاضی عدد صحیح مختلط ارائه شده که ظرفیت بلااستفاده‌ی ناوگان حمل‌ونقل را کمینه می‌کند. روشن است که کاهش ظرفیت بلااستفاده، منتج به کاهش هزینه‌های متصدی حمل‌ونقل می‌شود چرا که بلااستفاده ماندن ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل، به مثابه‌ی نوعی ضرر یا هزینه‌ی بی ثمر برای متصدی است. در این مدل، محدودیتی تعبیه شده که مانع از افزایش بیش از حدِ تعداد مسافر ایستاده (مازاد بر ظرفیت) در وسایل نقلیه می‌شود. مدل پیشنهادی با نرم‌افزار بهینه‌سازی IBM ILOG CPLEX حل شده و نتایج آن نشان‌دهنده‌ی کارایی روش پیشنهاد شده است چرا که ضرر متصدی را تا 43 درصد کاهش می‌دهد.

کلمات کلیدی

, سرویس توقف-محدود, سرویس سریع‌السیر, طراحی شبکه حمل‌ونقل عمومی, تعیین تواتر , مدل¬سازی ریاضی, برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1043205,
author = {ترابی میرآبادی, مهدی and سالاری, مجید},
title = {سرویس اتوبوس توقف-محدود: راهکاری برای ارتقاء کارایی و سطح خدمتِ خطوط حمل‌ونقل عمومی با تقاضای بالا},
booktitle = {دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع},
year = {2014},
location = {ايران},
keywords = {سرویس توقف-محدود، سرویس سریع‌السیر، طراحی شبکه حمل‌ونقل عمومی، تعیین تواتر ، مدل¬سازی ریاضی، برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T سرویس اتوبوس توقف-محدود: راهکاری برای ارتقاء کارایی و سطح خدمتِ خطوط حمل‌ونقل عمومی با تقاضای بالا
%A ترابی میرآبادی, مهدی
%A سالاری, مجید
%J دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع
%D 2014

[Download]