مهارت آموزی, دوره (2), شماره (7), سال (2014-5) , صفحات (121-136)

عنوان : ( بررسی ابعاد و چالشهای اجرای برنامه های درسی جدید (بازنگری شده) نظام آموزش عالی مهارتی از دیدگاه مجریان )

نویسندگان: سیدعلی قادری , مرتضی کرمی , حسین جعفری ثانی , محمد امین ترابی زاده ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

به منظور اجرای آیین نامه نظام جامع مهارت و فناوری و الزامات قانونی تعیین شده در برنامه پنجم توسعه کشور و افزایش ابعاد مهارتی برنامه های درسی، دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سال 1390، در طرحی جدید و بنیادی، اقدام به بازنگری و اصلاح در برنامه های آموزشی و درسی رشته های تحصیلی علمی-کاربردی نموده است. از آنجا که مسئولیت اجرای دوره های آموزشی مذکور بر عهده مراکز آموزش علمی-کاربردی می باشد، آگاهی همه جانبه مدیران این مراکز به عنوان متولیان اجرا از ماهیت و ابعاد تغییرات ایجاد شده در برنامه های درسی و نیز اطلاع متقابل مدیران دانشگاه در مقام سیاستگزار و ناظر اجرا، نقش مهمی در تحقق اهداف مورد نظر دارد. لذا، با هدف بررسی دیدگاه های مدیران مراکز آموزش علمی-کاربردی نسبت به این تغییرات، مقایسه با برنامه های درسی قبلی، میزان همسویی برنامه های جدید با اهداف نظام جامع آموزش مهارت و فناوری و نیز چالشها و مسائل اجرایی برنامه های درسی جدید، طی یک پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی (پیمایشی) و به وسیله پرسشنامه محقق ساخته، دیدگاههای مدیران مذکور بررسی شد. جامعه تحقیق شامل مدیران تمامی مراکز آموزش علمی-کاربردی استان خراسان رضوی که اجرای هر دوی برنامه های جدید و قدیم را بر عهده داشته اند به تعداد 230 مدیر (مشتمل بر رئیس مرکز، مدیر امور آموزشی- پژوهشی و مدیران گروه) از 47 مرکز آموزش واجد شرایط بود که حجم نمونه با فرمول کوکران و نمونه گیری خوشه ای، 144 نفر از 38 مرکز تعیین و پرسشنامه ها بین آنها توزیع شد. داده های گردآوری شده توسط نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج گزارش شده است

کلمات کلیدی

, تغییر, بازنگری برنامه های درسی, مهارت آموزی, اجرای برنامه درسی